NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2009
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2009-02-19, 14:55
Hej!
 
Har för mig att jag ställt frågan tidigare, men gör nu ett nytt försök.
 
I Släktforskarnas årsbok 2005 s 15 och framåt finns det en intresssant artikel av Bo Lindvall:
Hund-Fias härstamning och de resandes ursprungt. Enligt Lindvall ska en Anna Ulrica Karlman ha Anna Bock, gift med majoren Claes Pedersen på Skillberga. Enligt Lindvall är Anna dotter till Esbjörn Svensson Bock af Näs med hemvist i Adelöv socken i Jkpgs län, samt Sånna i Asby, Östergötland.
 
Jag har själv varit inne på tanken att Anna ska ha något med den adliga ätten Bock av Näs att göra, dock utan att finna några ledtrådar. En Anna finns angiven hos Elgenstierna.  
Har förgäves letat efter Lindvalls e-postadress samt ställt en fråga i Rötter under Bock af Näs, utan att få något svar.
 
Är det någon som känner till källan för denna härledning?  
 
Anne-Marie: ja visst är det osedvanligt fint arbete Maud gör. Genom en enda anfader i början av 1800-talet har jag tack vare hennes avskrifter lyckats rulla upp inte mindre än 73 anmödrar och anfäder med hemvist i huvudsakligen Vårdnäs. Man skulle kunna invända att man inte får samma känsla för sina anor då man läser i digitala avskrifter; något jag har (ibland bitter) erfarnhet utav. Detta gäller dock inte Mauds avskrifter som följer originalen in på bara kroppen. Dessutom understryker hon ju själv faran med avskrifters brister och tillkortakommanden. Själv har jag ännu inte haft anledning till att misstro Mauds avskrifter. Har hon inte fått någon guldmedalj ännu borde vi väl sala ihop till en!  
Vet inte om det är mig du syftar på i ditt mejl - Erik är ett fint namn, men själv heter jag Lars Anders. Är möjligen Germund Jonson en bror till Lars Londen, född i Vist 1700? Son till Jon Håkansson född 1656 i Skaggebo?
 
 
Och medan jag ändu undrar: Vet någon vad det blev av Ingeborg Månsdotter, f 1740 i Skillberga, g.m Erik Larsson därstädes, omgift 1789 med Nils Nilsson och bosatt med denne på Sandebo 1790?  
 
MVH
 
Lars Norrby