NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-20
Skrivet av: Maud Lindeberg skrivet 2005-02-23, 13:24
Hej Henrik!
 
Här är mina uppgifter om Jon PERSSON i Eggeby. Vårdnäs’ längd över inflyttade 1703: Jon i Egbÿ ifrån Enebÿ, äf/w/en så hadhe godt beskedh. Enligt mtl 1703–1706 hade han en syster Kirstin. Jon är noterad som änkling i mtl 1703–04. Enligt Tjärstads vigselbok, som du känner till: d. 8 Junii wigdes Joen i Wigbÿ och Pigan Chierstin Jonsdt i Krogzfall. I flyttlängden 1704 sägs att Jons hustru i Egbÿ kom ifrån Tiäresta och hadhe godt wittnesbördh. I Viggeby finns ingen Joen vid denna tidpunkt, bara flera Nils och Lars. Skattningskontributionens handlingar, 1713–1716, G V aa, Länsstyrelsens arkiv, Landskontoret, Skattningslängden, anger de boende i Eggeby 1715:
Egbÿ Bonden Joen Person
Jbm Pehr
Jbidem Åboen Niels Torstenson
Jbidem Staffan
Jbidem Åboen Swen Jönson
Jbm Pehr Mårtenson
 
(Beträffande giftermålet i Tjärstad har jag antecknat årtalet 1703 - ska det vara 1704?)
 
Jon Persson flyttade till Älbosätter 1715, där han dog 1719. Änkan flyttade tillbaka till Eggeby med barnen, vilket framgår av domboken:
Vintertinget den 5 mars 1723, §27: Rusthållaren Hans Elg i Älgbosätter mot änkan Kerstin Jonsdotter i Egby för husröta i Älgbosätters kronorusthåll, som hon brukat och där hon bott i sex år. (Hennes dräng var ju Simon Danielsson, din ana har jag för mig.)
 
Jon JONSSON i Eggeby kom från Eke under Skillberga 1723. Han var först gift med Kirstin Persdotter i Kåtebo och sedan med Ingrid Larsdotter (därför står det felaktigt Jons och hust: Kirstins son i Egby i dopboken 1723 – lätt förvirrande).
 
Vad gäller Nils Nilsson och Ingrid Olofsdotter har jag följande uppgifter:
1699 Kyrkoräkenskaper special, L I 1 : b, sidan 247, Sakörespenningar: Nilß Nilson i Wigbÿ för Cronobrott och otidigt Sängelagh betalt –– 12 [daler].
 
Sommartinget den 10 juni 1708, §42: Nills Nillßon i Wigbÿ hafwer instembdt des Swärmoder Enchian Hustru Kierstin i Hålebo ock des Swåger Jon Ollßon i Gröndahlen, för Skulldhfordran i åthskillige Partzedlar. Resolutio. Rätten Förordnar LendzMan Carl Starbergh ock NembdeMan Jon i Skillbergia att Liqvidera herom emillan deße Personer wid 4: D:r Sm:ttz Wÿte för den Parten som därutj beteer Sigh Mothwilligh.  
 
Vid samma ting, §19, nämns att Per Zachrisson i Hålebo var svåger med Jon Ollßon i Gröndalen.
 
Hälsningar,
Maud