NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16
Skrivet av: Maud Lindeberg skrivet 2005-02-16, 10:40
Hej Henrik!
 
Efter första hustruns död 1671 gifte sig Per Andersson med Ingeborg Larsdotter i Björnkil den 14/7 1672 och flyttade efter en tid till Björnkil.
 
Så till Olof Hammarstedt. Jag ser att jag har svarat på denna fråga en gång förut. Catharina Henriksdotter är inte dotter till Henrik Andersson i Lilla Eke och Carlstorp, om man ska tro på uppgifterna i mantalslängderna. Den senare är född i Lilla Eke 1677 (db) och bodde där till 1706, då han flyttade till Carlstorp där han bodde tills han dog 1748.
 
Catharina är dotter till fiskaren Henrik NN från Vist, som bodde i Lilla Eke 1724-27. 1725 är denne Henrik noterad i Lilla Eke i mantalslängden med DOTTERN Karin, som samma år gifter sig med Olof Andersson, som den 14 november det året betalade brudkronelega, då boende i Lilla Eke. Samma år gav också Hindrick fiskaren i LillEke 9 öre i gåvopenningar till kyrkan. Året därpå, 1726, finns Hindrick med MÅGEN Olof och hustrun i Lilla Eke. Då föds också deras första barn, Anders. 1727 finns enbart Olof och hustrun i Lilla Eke, medan Fiskaren i Lilla Eke med sin hustru [flyttade] til Wist Sochn enligt flyttlängden. Hustrun verkar ha hetat Anna, då en hustru Anna i Lilla Eke var fadder åt klockaren Botvid Hedlunds son Per 1727.
 
Olof Andersson bodde kvar i Lilla Eke till 1743, då han väl flyttade till Tjärstad och blev soldat? Samtidigt är Olof Andersson och hans hustru ofta faddrar till Henrik Anderssons i Carlstorp barnbarn, så de kan ju vara släkt på annat sätt än att Catharina är hans dotter.
 
Beträffande att Olof skulle vara son till Anders i Carlstorp, så skulle det göra honom till en väldigt ung brudgum 1725 tycker jag, nyss fyllda 18, och bruden var ju inte ens gravid. Det är ju ganska ovanligt ändå?
 
Vad står det för åldersangivelse etc på Catharina Henriksdotter när hon dör?
 
Mvh, Maud