NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2005-02-14, 22:39
Hej Maud, eller andra intresserade (och ev initierade)!
 
Jag har en fråga. En av mina anfäder (till min förargelse mitt raka fäderne) heter Olof Andersson Hammarstedt. Jag har inte lyckats klura ut var han kommer ifrån. Jag funderar nu på om han kan vara född i Vårdnäs socken...
 
Olof gifter sig 1725 14/11 i Vårdnäs sn med Katarina Henriksdotter, helt säkert dotter till Henrik Andersson i Lilla Eke, sedermera i Karlstorp.
 
Detta hör till mina äldsta släktforskningssynder och här finns en del luckor i forskningen, så kanske finns det en del att finna här. Olof ska enl en generalmönsterrulla vara född omkring 1705 i Östergötland. Enl dödnotisen 1776 2/11 (i Olstorp, Tjärstad sn) var han då 71 år och 4 månader gammal.
 
Jag undrar nu om han kanske kan vara son till t ex en Anders i Karlstorp (just det Karlstorp där svärfadern sedermera hamnar - jag tror det är samma). Jag vet inte mycket om denne Anders, men har inte heller djupdykt i källorna ännu. Jag tänkte kolla om någon redan vet allt om honom, och kanske känner till vad som händer med hans son Olof som 1707 21/8 i Karlstorp. Inte riktigt rätt om man ska tro på Olofs uppgivna ålder vid sin död, men inte heller så långt ifrån.
 
Några kommentarer? Någon som känner till nämnde Anders? Eller Olof?
 
Henrik