NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26.11.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26.11.2002
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2002-06-06, 23:48
Tillägg till föreg. inlägg:
 
Om vi tittar på vilka namn Jonas Månssons och Catharina Persdotters barn får, skulle detta kunna bidra till bedömningen huruvida Jonas i Nässja verkligen skulle kunna vara identisk med den Jonas Månsson som föds i Grimsmålen 1721 12/11.
 
Jag har efter namnen angett vilka barnen (åtminstone teoretiskt) skulle kunna vara uppkallade efter. De misstänka Grimsmålen-anorna är medtagna, men ?kursiverade.  
 
1. 1750 22/9  Måns - farfar (han heter ju i och för sig Måns även om han inte är identisk med ?Måns Andersson), mormors far Måns Persson, morbror Måns Persson  
 
2. 1752 25/2  Annika (=Anna)  - ?farmor Anna Johansdotter, ?faster Anna Månsdotter, morfars mor Anna Bengtsdotter
 
3. 1753 1/10  Anna - ?farmor Anna Johansdotter, ?faster Anna Månsdotter, morfars mor Anna Bengtsdotter (anm.: Namnet Anna var tydligen viktigt eftersom även dotter nr 2 fick detta namn. Detta stöder hypotesen att det var farmoderns namn)  
 
4. 1755 24/11 Christina - ?? ingen ana funnen (mormor Sislas (=Cecilia) namn ansågs kanske för gammalmodigt, varför ett annat namn på C valdes?). Men vi vet ju i och för sig inte vad ?farmors mor hette. men ?två (2) fastrar hette Kerstin Månsdotter!, vilket får sägas väga tungt i sammanhanget
 
5. 1759 27/1  Brita -  ?farfars mor, Brita Börjesdotter Den enda dokumenterade anan med det namnet  
 
6. 1761 13/12 Petrus (=Per)  - morfar Per Andersson, ?farfars farfar, mormors farfar Per Bengtsson, ?farbror Per Månsson
 
7. 1764 31/1  Andreas (=Anders)  - ?farfars far Anders Persson, morfars far Anders Håkansson, ?2 farbröder Anders Månsson
 
8. 1767 1/5   Jonas - far Jonas Månsson, ?farbror Jon Månsson, mormors morfar Jon i Boda, Tjärstad
 
Man följde ju ofta traditionen, att de två äldsta sönerna uppkallades efter farfar och morfar, och der två äldsta döttrarna efter farmor och mormor.
 
Om vi tittar närmare på namnvalet för den här aktuella familjen, finner vi att de två äldsta sönerna är uppkallade efter farfar och morfar. (Namnformen Petrus för son nr 2, är sannolikt prästens idé. Han kallades sannolikt för Per eller Petter) Måns hette ju farfadern oberoende av om han var indentisk med Måns Andersson i Grimsmålen eller inte.
 
Tittar vi i stället på de två äldsta döttrarna, finner vi att båda får namnet Anna (den första hade ju dött), något som klart talar för att farmodern verkligen hette så. Mormoderns namn Sisla (eller Cecilia) ansågs nog så ålderdomligt, att det inte var aktuellt som dopnamn. Det tredje dottern får i stället namnet Christina. Prästen väljer uppenbarligen klassicerande namn, så vi kan inte utesluta, att hon dagligen benämndes Kerstin, vilket f.ö. var namnet på två döttrar till Måns Andersson. Sedan har vi ju den tredje dotterns namn, Brita, som ju var namnet på Måns Anderssons mor.
 
Sammantaget anser åtminstone jag att namnvalen snarast stärker den av mig tidigare lanserade hypotesen. Jag anser nog, att man med detta i beaktande nog kan tala om till visshet gränsande sannolikhet.