NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26.11.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26.11.2002
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2002-06-05, 23:25
Visst!
 
Anders Håkansson, f ca 1645 i Björke, Västra Eneby sn, d där 1732 (bg 5/11) i Ås, Vårdnäs sn, bonde på okänt ställe i Horns sn, från 1694 i Rangkulla, Västra Eneby sn [ Västra Eneby in- o utflyttn.b.], och från 1700 i Ås, Vårdnäs sn [Vårdnäs in- o utflyttn.b.], g 1679 30/11 i Västra Eneby m  
 
Anna Bengtsdotter, f 16(50) i Berga, Västra Eneby sn, d 1732 31/12 i Ås, Vårdnäs sn, vid vigseln bosatt i Vinstorp, Västra Eneby sn, hustru i Horns sn, i Rangkulla, Västra Eneby sn, sedan i Ås, Vårdnäs sn
 
Anders Håkansson var bror till ana 284 Signe Hassos antavla Lars Håkansson, (table # 13) i [24 Famous Awedish Americans and their Ancestors, Stockholm 1996, s. 135] (utg. av Sveriges Släktforskarförbund, red. Bo Lindwall)
 
Anders och Lars föräldrar:
 
ana 568 Signe Hassos antavla Håkan Persson, f 161(1) i Axhult, Västra Eneby sn, d 167(4) i Axhult, bonde i Björke, Västra Eneby sn, sedan i Axhult, lever där ännu 1673, men är borta 1674, och hans hustru kallas änka 1676, (uppgiften i 24 FSwAm att han skulle ha dött 1693 (bg 14/5) i Klockargården, ibid. sn, kan därför inte stämma), g 1634 10/11 i Kisa (för övrigt den första vigseln i Kisa kyrkobok!) m
 
ana 569 Signe Hassos antavla Elin Larsdotter, f 161(5) i Kättestorp, Kisa sn, hustru i Björke, Västra Eneby sn, sedan i Axhult, ibid sn, lever änka där ännu 1676 [mtl]
 
Anna Bengtsdotters föräldrar:
 
Bengt Andersson, d 1679 (bg 21/12), bonde i Berga, Västra Eneby sn, sedan i Vinstorp, d.o sn, g 1633 i Västra Eneby m
 
Maria/Marit Larsdotter, f i Väsby, Västra Eneby sn, hustru i Berga, sedan i Vinstorp, båda Västra Eneby sn, lever där ännu 1673
 
Den av Maud också nämnde Jonas Månsson, d 1779 11/9 i Nässja (nu Nässjö), Vårdnäs sn (av rötfeber), 58 år gammal, som vid vigseln nämns som dräng i Harvestad, Landeryds sn, och sedan är bonde i Nässja, är ju ett olöst problem. Det står ju ingenstans, vare sig i vigselbok eller dödbok var han var född, och han dör ju något år innan den första husförhörslängden [Vårdnäs AI:1] börjar.  
 
Jag har dock en hypotes, som jag tycker håller streck. Med tanke på åldersuppgiften 58 år gammal när han dör 1779 11/9, börhan vara född ca 1721 eller åtminstone mellan 1719 och 1723. I födelseboken för Landeryd (som finns!) anges ingen Jonas Månsson född denna tid. En motsvarande kontroll i Vårdnäs ger samma negativa resultat. När man så går vidare bland misstänkta socknar, är det naturligtvis svåt att gå förbi Vist, som ju dels ligger mellan Landeryd och Vårdnäs, och har en gräns mot Landeryd, som ligger mycket nära Harvestad, där Jonas tjänstgjorde som dräng vid vigseln. Och (sic!): I Grimsmålen, Vist sn, föds 1721 12/11 Jonas, son till Måns Andersson och hans hustru Anna Johansdotter. Jag försökte följa upp denne Jonas, och konstaterade att han åtminstonte inte dog som barn (till skillnad från flera av hans syskon), inte gifte sig i Vist, och inte föreföll kunna vara identisk med någon annan Jonas Månsson som dör i Vist med omnejd (Det finns några stycken, men ingen som stämmer tidsmässigt). Tittar man sedan på en karta, så finner man att Grimsmålen ligger nära Stångåns utlopp i Erlången, mycket nära gränsen till Landeryds socken och endast några kilometer från Harvestad, där drängen Jonas Månsson tjänstgjorde.
 
Några andra reflexioner i sammanhanget är att den misstänkte fadern Måns Andersson (sedemera bonde i Grimsmålen) var född 1668 (dp 5/7) i Mörketorp, som ligger i Vist sn, men mycket nära gränsen till Vårdnäs, och inte alls långt från Nässja, där Jonas Månsson sedan gifter sig och bosätter sig. Och Mörketorp är f.ö. närmaste by (åt det det hållet) till Bestorp, där Jonas Månssons svärmor kom ifrån.
 
Dessutom: Jonas Månssons son Jonas Jonsson, (1767-1810) född i Nässja, blir senare bonde i Risnäs Nergård, Vist sn, som ligger vid Stångån, mitt emot Vists kyrkby (nu Sturefors samhälle), och bara någon kilometer från Grimsmålen. (!)
 
Är allt detta tillfälligheter? Nej, jag tror inte det. Giftermål och bosättningar berodde under den aktuella tiden i regel inte på tillfälligheter och plötsliga nycker. I stället bestod det lokala bondesamhället i de allra flesta fall av ett synnerligen finmaskigt släktskaps- och vänskapsnät, som fanns i botten och som hade ett stort inflytande över dessa ting.
 
Jo, jag är nog helt övertygad om att jag har hittat rätt Jonas Månsson. Vad tror ni? Tilläggas bör väl, att jag i övriga närliggande socknar, som jag har gått igenom (4-5 st), inte har hittat någon Jonas Månsson född 1721 eller däromkring.