NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26.11.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26.11.2002
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2002-01-29, 21:52
Victor!
 
Att bara ha ett födelseår, och inget datum kan vara förledande. I de flesta fall är nämligen datumet betydligt säkrare än födelseåret (även om det ibland uppstår osäkerhet mellan födelse- och dopdag). I synnerhet tycks det gälla vissa socknar i mellersta/södra Östergötland. Jag har sett flera exempel där födelseåret är fel (ofta ett år), men datumet stämmer (åtminstone nästan).  
 
En orsak till detta kan vara att prästen skrev upp personens ålder, och inte födelsår. Om det är så att personen ännu inte fyllt år innevarande år, blir ju resultatet ett år fel redan där.
 
Ett av de grövsta felen i det avseendet som jag har sett, har faktiskt med Vårdnäs att göra. En Sven Larsson, som 1795 flyttat från Vårdnäs till Vist och så småningom till Landeryd, anges i husförhörslängderna för båda dessa socknar vara född 1771 i Vårdnäs sn. Går man till födelseboken för Vårdnäs finns bara en kandidat född 1771; nämligen Sven Larsson från Sätra, vilken jag en tid trodde att jag härstammade ifrån. Vissa motsägelsefulla uppgifter fick mig dock att grundligt undersöka saken, vilket så småningom skulle visa att min Sven Larsson i stället var född 1774 16/2 i Bestorp, och var syssling till sin namne från Sätra. De flyttade båda från Vårdnäs till Vist 1795, men någon av de inblandade prästerna tycks ha blandat ihop dem, så Bestorps-Sven fick ståta med sinn sysslings födelseår (dock utan datum) livet ut.
 
Jag ska i detta sammanhang inte gå in på när Vårdnäs-prästen i slutet av 1700-talet gifte bort två brudpar fel (i kyrkboken alltså!), så två bönder i Bestorp giftes bort med grannens hustru. Jag upptäckte inte misstaget, förrän barnen började födas, och en bonde plötsligt fick barn med grannhustrun......