NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14.1.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14.1.2002
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2002-01-09, 15:16
Hej!
 
Jag söker uppgifter om en viss Daniel, bonde i Eggebynäs (Näs) i Vårdnäs sn. Jag undrar inte minst vad han hade för patronymikon... och vem han kan vara son till.
 
Mina uppgifter om Daniel är knapphändiga. Jag har fyllt ut dem en del genom att använda Mauds eminenta Vårdnäs-sajt, och har konstaterat att min Daniel i Eggebynäs flyttar till Viggeby och att han gifter sig 1701 med en Elin... vars ursprung jag inte heller känner till. Vad jag slutit mig till är följande:
 
Daniel föddes omkring 1666 (enl åldersuppgift i db), och dog 1724 i Viggeby, bg 19/4. Daniel gifte sig 24/2 1701 i Vårdnäs sn med Elin. Daniel var då bosatt i Eggeby och Elin i Rödsjö. Daniel fick sedan åtminstone sex barn i Eggebynäs (Simon, Kerstin, Sven, Jon, Måns och Lars - varav Lars är min ana vid namn Lars Törngren). Daniel återfinns i mtl i Eggebynäs tom 1720, därefter i Viggeby. Elin kan kanske vara identisk med den 63-åriga änka som dör i Viggeby 28/8 1746, och alltså bör hon i så fall vara född omkring 1683.
 
Av namngivningsskäl kan jag tänka mig att Daniel är son till en Simon - vilket skulle kunna passa bra med att det förekommer ett par vigslar med personer med patronymikonet Simon- från Eggeby under lämplig tid i Vårdnäs. Elin skulle kanske kunna vara dotter till den Lars Svensson som är bosatt i Rödsjö i mtl 1699. Rödsjö under Brokind.
 
Tacksam för alla tips. Jag hade inte minst uppskattat ett patronymikon på både Daniel och Elin - något jag inte hittat i någon av längderna som Maud skrivit av eller de jag själv har hemma.
 
Mvh, Henrik