NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-23
Skrivet av: Ragnhild Rosenius skrivet 2007-09-13, 16:41
Hej igen Vincent!
 
Först vill jag rätta dig beträffande Lars Lindblads arkiv (ditt inlägg 29 aug). Det är Vånga Hembygdsförenings arkiv det är fråga om. Lars Lindblads familjetabeller är bara en del av detta. I övrigt rymmer arkivet bl.a. ett omfattande kortregister över socknens befolkning och en rad bypärmar. Forskngsarbetet bakom register etc har utförts av Bengt Olsson och Walter Granehult. Det finns också stora packar med överlämnade gårdsarkiv (bl.a.från min hemgård Stensätter).
 
Du frågade efter två domboksavskrifter som kunde tänkas sprida ljus över varifrån Holsten i Gomma härstammade. Jo, idag har jag fått material från arkivet, och det fanns faktiskt en avskrift av protokollet 1586. Protokollet från 1590 är däremot bara refererat i pärmen för Balderum Norrgård. Av protollet 1586 framgår bl.a. att Holsten i Gomma hävdade rätt till en broderdel i Balderum Norrgård, och det står också om Holstens föräldrar och massor av andra personer: ....Kom för rhätten Holsten i Gomma i Risinge sochn och talade till H. Maryett i Ballerum, om en Bröderdell i samma gård, ....seger samma gård une ...., och hon nekar uthan .... att 13 osmundz jern, shall Holstens föräldrar upburitt haffe. Samma H.  Marijett seger att hennes förre man Tore Larszon shall haffe köpt samma heman en deell och bevaktes först aff H. Ingeborg Jon westgöte (död) ...osv  
 
I brev direkt till mig har du frågat om jag känner till något om Lars Månsson som levde en generation senare i Balderum. Du hade på känn att hans hustru Maria Persdotter var syster till Lars Nilssons hustru Kerstin Persdotter. Jag lade ner ett par timmar på att leta fram diverse data om Lars och hans bägge äktenskap, och jag kollade också fadderlistorna under ett par årtionden för att se om dessa gav en vink om släktskap. Du fick svar i två mejl den 31 augusti - jag passar på att fråga här om de kommit fram. Idag fick jag så en kopia av Lars Månssons tabell 68:1020 där mina uppgifter bekräftas. Lars Lindblad konstaterar i tabellen att Maria och Kerstin sannolikt var systrar.
 
Du bor bara ett par mil från arkivet i Vånga - jag tycker att du ska ringa till förståndaren Eivor Sandberg och komma överens om tid för ett besök där och sen själv läsa hela texten och köpa de kopior du behöver.  
 
Mvh Ragna