NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-23
Skrivet av: Ragnhild Rosenius skrivet 2007-08-28, 18:22
Hej Vincent!
 
Vad gäller ditt första inlägg så var det i november 2004 vi hade kontakt om felskrivningen i Vångas födelselängd - tiden går. Du frågade efter Karin Hansdotters anor (och fick en anlista), och samtidigt undrade du om jag kände till några barn i hennes första äktenskap med Måns Nilsson. (OBS Måns dog inte 1741 utan den 14/12 1743, C:2:637.) Jag hade noterat sonen Karl (Carl), men som du framhöll måste det ha varit en felskrivning i födelselängden, att döma av barnets vidare öden som du då kände till.
 
Det finns en enkel förklaring till felskrivningen. Kyrkboken hade varit så skadad i denna del att nya sidor med avskrift hade häftats in i senare tid. Den ursprungliga texten hade väl varit så utplånad och svårläst att Carin tolkats som Carl.
 
Avskrifter av domboksnotiserna från 1586 och 1590 (som du frågar efter i nästa inlägg) kan kanske finnas i Vånga hembygdsförenings arkiv. Kanske finns det också flera pusselbitar i arkivets bypärm för Balderum. Jag har kopior på enstaka sidor men tyvärr inte något som rör det du tagit upp nu. Men din teori att Holsten i Gomma var född i Balderum och syster till Lucia Pedersdotter, den tror jag att jag köper. Allting faller ju på plats. - Holsten är min ana på nio linjer och Lucia Pedersdotter på tre, så jag har ju intressen att bevaka...Och tänk så bra mitt namn Ragnhild passar in.
 
Mvh Ragna