NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-23
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2007-08-27, 17:55
Jag tänkte bara höra om någon har avskrifter av de domboksnotiser från 1586 och 1590 angående arvsrätt i Balderums Norrgård där Holsten i Gomma, Risinge (E), nämns? Jag vet att jag skrivit av dessa domböcker men hittar det inte för tillfället...
 
Har sett Holsten beläggas med patronymikon Larsson i en publicerad antavla men det torde väl vara en gissning? Har inte sett honom nämnas med patronymikon i någon källa. Eftersom han verkar gifta sig första gången 1572 i Risinge (kronolega till Risinge kyrka) så är det troligt att han har sin härkomst i Vånga och jag förmodar att det angivna patronymikonet kommer sig av att någon antagit honom vara bror till Nils Larsson i Balderums Norrgård.
 
Antagande att Holsten och Nils Larsson är bröder är väl inte helt otroligt men det finns heller inte mycket som talar för det om inget nämns i omtalade domboksnotiser. Vad gäller namnskick så är inte namnet Lars vanligare bland Holstens barnbarn än Per (bägge förekommer en gång och Nils Larssons hustru hette Lucia Persdotter). Nils Larsson hade en dotter vid namn Ragnhild och samtliga Holstens barn med kända ättlingar låter döpa döttrar till just Ragnhild. Det verkar därför troligt att Holstens andra hustru (de vigdes 1595 i Risinge och Holsten hade ju uppenbarligen anknytning till Balderums Norrgård redan tidigare), och modern till samtliga kända barn, hette Ragnhild. Olof verkar vara ett namn som går igen i bägge familjerna men det behöver ju inte betyda något.
 
Lucia verkar vara ett namn som förekom betydligt oftare i Risinge än Vånga på 1500- och 1600-talen så det skulle ju lika gärna kunna vara hon som var syster till Holsten och deras far hade del i Balderum men hade flyttat till Gomma. Om nu dessa två familjen var besläktade öht.
 
Mvh Vincent