NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-23
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2007-08-27, 17:09
Det här är ingen efterlysning men eftersom många forskare härstammar från denna person och det tidigare inte funnits några uppgifter om hennes härkomst så kan jag dela med mig av det jag kom fram till för något år sedan när jag bestämde mig för att reda ut problemet en gång för alla. Tror jag lämnat uppgiften till åtminstone Ragnhild Rosenius men vet inte om den spridits, har åtminstone inte sett något om det på nätet eller annorstädes än så länge.
 
Det gäller Karin Månsdotter som i Vreta Klosters dödbok anges född i Kässlinge, Vånga (E), år 1742 av bergsmannen Måns Andersson och hans hustru Karin Hansdotter. Karin gifte sig första gången 1764 i Vånga med Nils Jönsson (1734-1775), bergsman i Rådsla, Vreta Kloster, och andra gången  1776 i Vreta Kloster med Pål Nilsson (1751-1807), bergsman i Rådsla. Karin Månsdotter själv avlider i Rådsla 1782.
 
Karin kallas felaktigt Karl i Vånga födelsebok. Några personer med dessa namn som anges i Vreta Klosters dödbok förekommer ej i Kässlinge. Däremot så finns en Måns Nilsson med hustru Karin Hansdotter och detta paret bör vara hennes föräldrar. Patronymikon på föräldrar blev ibland fel i Vreta Klosters dödbok. I mtl 1759 finns på 1/2 mtl Kässlinge (Lillgården) två familjer, dels Lars Hansson med hustru på 1/4 mtl och dels änkan Karin på 1/4 mtl. Hos Karin finns även drängarna Nils och Hans samt pigan Cajsa. Cajsa skulle möjligtvis kunna vara identisk med Karin Månsdotter, född 1742. Det synes dock högst sannolikt att detta är hennes föräldrar. I Vånga AI:2 (1750-1751), s. 192, finns även Paul Hansson och hustru Karin med dottern Carin, 7 år gammal, i Lilla Kässlinge. Pål Hansson gifte om sig med Karin Hansdotter 1745 då hennes första man Måns Nilsson hade avlidit redan 1741.
 
Mvh Vincent