NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-11
Skrivet av: Ragnhild Rosenius skrivet 2007-01-08, 11:52
Hej igen Klas!
 
Jag träffade faktiskt din morfars farfar när jag var barn på 1930-talet!. Han var jämnårig med min farfar. Jag kom plötsligt ihåg detta när jag såg namnet Oppeby.  
 
När din morfars far Karl Ivar Karlsson gifte sig 1918 så kom han ju från Skifterna på Grensholms ägor i Vånga. Där var hans far torpare enligt 1920 års församlingsbok. Hans namn var Karl Oskar Karlsson och han var född i Oppeby socken 1869. Hustrun, alltså din morfars farmor, hette Elin Matilda Gustavsson och var född 1870 i Linköping. Om jag tolkat rätt kom familjen till Vånga socken år 1911.
 
Av CD:n Sveriges befolkning 1890 framgår att Karl Oskars föäldrar var Karl Johan Jansson född 1841 i Oppeby och Karolina Josefina Johansdotter född 1843 i Hägerstad. Denna familj bodde 1890 i en by som hette Nedre Wånga i Oppeby socken.
 
Jag har också hittat Karl Oskar i folkräkningen år 1900. Han har då hunnit gifta sig och står som hemmansbrukare i Nedre Wånga. Hustrun Elin Matilda är registrerad med efternamnet Gustavsdotter. Där finns också sonen Karl Ivar och ytterligare några barn. - Denna familj flyttar sedan alltså från byn Nedre Vånga i Oppeby socken till Vånga socken.
 
Mvh/Ragna