NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-11
Skrivet av: Ragnhild Rosenius skrivet 2006-10-09, 00:02
Hej Maria!
 
Din farmors morfar Karl Jonas Andersson var torpare i Olofsdal på Hundekulla ägor i Vånga, men det vet du väl redan. Familjen finns bl.a. i husförhörslängden 1894-99, volym AI:29 sidan 199. Jag vet tyvärr ingenting om familjen, men du kan troligen få upplysningar från Vånga Hembygdsförenings arkiv. Där finns omfattande inventeringar av bebyggelsen och ett stort personregister. Jag kan fråga arkivföreståndaren om du vill.  
 
Jag har hittat din farmors farmors familj på CD:n Sveriges befolkning 1890. Det är kanske där som du sett dem också? De bor i Bottesbol i Degerfors. Karolina är ensam mor och har tre barn, bl.a. Georg Fritjof Julius. I hushållet finns också ett äldre par, Josef Nilsson och Lovisa Sandberg Andersdotter, samt deras son Anders.
 
Men så sökte jag på enbart namnet Skoglund i Degerfors och hittade Jernlastare Erik Josefsson Skoglund, ogift man, ensam i sin familj, bosatt i Bottesbol och född 1864 i Karlskoga.
 
I mitten av 1800-talet var Josef Nilsson torpare på Engebecks ägor i Karlskoga. Hans familj finns bl.a. i husförhörslängden för 1864, volym AI:20B sidan 579. Som du har gissat var Karolina dotter i denna familj. Hon var född den 9/1 1850, se Karlskoga CI:9. Men i familjen fanns också en son Eric född 1864, och det var väl troligen den Erik Josefsson som med tillägget Skoglund finns på CD:n för 1890.
 
I husförhörslängden1891-95 för Bottesbol i Degerfors, AI:3 sidan 336, kan du också se familjen. Även Erik Josefsson Skoglund finns där, och nu står han som f.d. artillerist. Kanske han lade sig till med namnet Skoglund i det militära och sedan tog syskonen och syskonbarnen samma namn? I varje fall fanns ju namnet i släkten redan innan din släktgren kom till Vånga.            
 
Hälsningar
Ragna Rosenius