NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-08
Skrivet av: Ragnhild Rosenius skrivet 2006-04-29, 18:49
Hej Bertil och övriga Vånga-forskare!!
 
Jo då, jag hade tänkt göra ett inlägg här när ÖGF-Lövet och Släkthistoriskt Forum kommit ut, men jag har haft så mycket annat att stå i. Nu kom ju faktiskt nyheten på Rötters förstasida igår, och den sidan passerar väl alla som ska in på Anbytarforum. Blänkaren (med länk till själva artikeln) kommer att ligga väl synlig ett bra tag innan den halkar längre ner på sidan.
 
I korthet var det alltså så här: Hertig Karl (som sen blev kung Karl IX) skrev år 1594 ett brev till Olof Perssons änka Ramborg Persdotter med anledning av en marktvist. Detta brev har bevarats av de efterkommande fram till våra dagar, i fjorton generationer. Jag fick av en slump reda på att det skulle finnas ett mycket gammalt dokument hos en avlägsen släkting, och jag var förstås nyfiken - och så rullades historien upp.
 
Observera att det inte bara var Olofs rätta efternamn som uppdagades. Vi fick också äntligen veta vad hans hustru Ramborg hade för patronymikon.
 
Bertil, du berättar att din hustru och dina barn har Olof & Ramborg på åtminstone fyra olika linjer. Jag har dem på åttionio (89) linjer! Du kan räkna dem i antavlan för min far David Olsson på min hemsida http://home.swipnet.se/olleochragna. Jag har just plockat in de rätta namnen i antavlan (och också i min systers svärföräldrars antavlor).  
 
Mvh
Ragna Rosenius