NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-25
Skrivet av: Ragnhild Rosenius skrivet 2005-07-25, 11:56
Lugn, Ricky,
du ska få ett litet svar! Fast inte så värst innehållsrikt, för jag körde fast rätt snart.
 
I tabellen 68:1081 i Vånga-arkivet (Lars Lindblads anor) står att Ramborg Bengtsdotter flyttade tillbaka till Vånga som änka 1809, från Kullerstad. En titt i dödlängden för Kullerstad (C:3:373) gav mig att Anders Henriksson dött där den 15 juni 1809 av håll och stygn och begravts den 18 juni, 59 år gammal. Han arbetade vid Skärblacka bruk, men jag kan inte se riktigt vad han hade för yrke. Sen letade jag fram familjen i husförhörslängden AI:3. På sidan 124 (handskrivna pagineringen) hittade jag honom i Haget, som låg alldeles intill Skärblacka. Där står att han var född 50, dvs 1750, i något som jag tolkar som Kloster, alltså Vreta kloster. Också här i hfl finns en titel som jag går bet på. Kanske sågare?? Vidare uppges att han och Ramborg flyttat in från Vånga, plus svårtolkat år, 00 eller 06. Jag hittar dem inte i Vångas utflyttningslängd som börjar 1805 (AI:2:260), så det var kanske år 1800 de flyttade. Ja, så sökte jag också en stund i Vreta klosters födelselängd efter Anders men hittade honom inte.
 
Nu får du leta själv ett tag! Försök tolka det som jag tvekat om, och leta vidare i Vreta kloster. Fast först och främst borde du spåra familjen i Vånga före flytten, i hfl för perioden 1792-1808 (AI:3 och AI:4). Kanske de fanns kvar i Lövvik där de bodde 1778 när sonen Henrik föddes?
 
Ragna