NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-25
Skrivet av: Ragnhild Rosenius skrivet 2005-01-23, 11:33
Patrick!
 
Jag ska försöka hjälpa dig men har själv en massa frågor.
 
Har du verkligen inte hittat Nils Wångströms födelsedatum någonstans? Det borde stå i dödlängden i församlingen där han dog. Och kanske i hans bouppteckning - har du hittat någon sådan efter honom?
 
Men i vilken församling dog han? I Björkviks socken i Södermanland? Eller menar du kanske Björkviks gods i Östra Ryds församling inom nuvarande Söderköpings kommun? Han flyttade från Söderköping till Björkvik, och det verkar väl mest troligt att det var till ett rätt närliggande Björkvik.
 
Vet du vad hustrun hette? Och barnen? Deras namn kan ju ge en fingervisning om vad farföräldrarna hette.  
 
Nils Wångström var inte son till Olof Andersson i Mantorp, för denne Nils gifte sig i Vånga och levde i Mantorp långt in på 1800-talet. Jag vet ännu inget om den Nils som var son till Olof Nilsson och Karin Nilsdotter i Boberg, men jag tror inte det var han. Den tredje Nils var son till sockenskräddaren Bengt Bengtsson och Karin Persdotter vid Göstadbron på Göstads ägor. Denne Nils bör ha kallats Nils Bengtsson åtminstone i yngre år.
 
Nils Wångström var brännmästare. Titeln har flera betydelser, bl.a. förman vid tegelbruk. Var han det?
 
Den tredje Nils, Nils Bengtsson, var alltså född i Göstad. Där fanns ett tegelbruk! En dräng Nils Bengtsson på Grensholmen gifte sig 1783 med pigan Maja Svensdotter (f. 9/12 1759) från Olskeppetorp. Det kan vara samma Nils Bengtsson, för namnet är inte så vanligt. I Grensholmen fanns också ett tegelbruk. Och i Björkvik fanns ett tegelbruk. Det bränns.
 
Nils Bengtsson och Maja Svensdotter bodde först i Olskeppetorp och fick där dottern Kerstin 1784. Därefter flyttade de till Jungfrutorp invid Grensholmen och fick där sonen Bengt 1787. Sedan hittar jag ingen ytterligare födelsenotis, och när husförhörslängden AI:3 börjar 1792 finns inte familjen kvar i Jungfrutorp. Kanske de flyttade. Tyvärr finns ingen flyttlängd för denna tidsperiod i Vånga.
 
Både Söderköping och Östra Ryd har flyttlängder den aktuella tiden. Nils hade kanske ännu inte antagit namnet Wångström utan borde sökas under namnet Nils Bengtsson (om det nu var han).
 
Ragna