NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2013
Skrivet av: Johan Lindberg skrivet 2013-08-17, 19:14
Anders Tyman, vars identitet eller ursprung jag inte kunnat klarlägga, kan säkert beläggas första gången 9 oktober 1791, då han gifter sig med Maria Persdotter (Flistad C/1, p 549). Båda två finns på samma plats, men hur den bör tolkas vet jag inte säkert. Av detta skäl har jag inte heller återfunnit någon av dem i mantalslängden. Samma år flyttar de till Tyttorps ägor i Vreta kloster (Vreta kloster A I/5, p 42), där det vid samma tid finns två andra med samma namn:
 
1) Gustaf Tyman, som enligt en tidigare uppgift är född 16 april 1736 (Vreta kloster A I/3, p 476), och sannolikt är identisk med den Gustaf, som föds i Sandvalla samma datum (Vreta kloster C/4, p 624), till föräldrarna Hans Wahlström och Anna Gustavsdotter. Denne har jag inte återfunnit vare sig från födseln, eller senare, och han dör utan arvvingar (Gullbergs häradsrätt F II/4, p 300). Det kan visserligen utesluta honom som Anders far, men jag utesluter inte att de ändå kan vara befryndade med varandra på annat sätt.
 
2) Anders Tyman, som uppges vara född 1751, och som varken återfunnits tidigare eller senare, och som också möjligen kan vara en släkting.
 
I en senare längd återfinns en Jakob Tyman med familj på samma plats som Anders, som uppges vara född 1774 (Vreta kloster A I/7, p 47). Det egentliga förhållandet, som framgår av dödboken då han avlider 29 september 1855 (Vreta kloster F/3, p 348), är att han är född 9 mars 1774 i Kärret till Halvard Nilsson och Kerstin Andersdotter (Vreta kloster C/6, p 51). Dessa återfinns i husförhörslängden, där även en son Anders finns (Vreta kloster A I/2, p 219). Denne föds 4 augusti 1767 (Vreta kloster C/5, p 329). Familjen återfinns även senare, där de uppges flytta till Flistad (Vreta kloster A I/2, p 216), där även Anders Tyman finns när han gifter sig.
 
Anders Tyman uppges emellertid vara född 1758 i Ljung (Vreta kloster A I/7, p 47), vilket, om min ovanstående teori är riktig, är felaktigt. Detta datum följer honom för lång tid framåt. När han dör 11 augusti 1839 i Enholmen, uppges han istället vara född 15 mars 1762 i Vreta kloster (Vreta kloster F/3, p 186). Ingendera av uppgifterna är riktiga sett till vad som noterats i födelseböckerna de aktuella datumen, och någon annan kandidat har jag inte.
 
Jag är tacksam för synpunkter på min ovanstående analys, och, om möjligt, kompletterande information i frågan.
 
Detta inlägg har flyttats från Allmänt, Vem var soldaten Anders Tyman?
Magnus Hjärtström, moderator