NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14
Skrivet av: Ragnhild Rosenius skrivet 2006-11-07, 13:17
Gösta!
 
Det låter knepigt det där. Folk borde inte få heta likadant och födas nästan samtidigt. Men du kom nog snett för att du utgick från att Lars var född i Vreta kloster, och det som stämde bäst (men inte helt) med hfl var barnet som föddes i Veda. - Jag framhärdar med min version av Lars Olofsson, med födelsedag som helt stämmer med hfl.
 
Jag ska först citera ur tabell 68:83 i Vånga-arkivet:  .. Olof Hämmingsson ... bodde i Kilinge till ca 1736 då han blev torpare i Stentorpet på Lilla Wadsätters ägor, Vreta kloster, död inhyses hos sonen i andra äktenskapet bergsmannen Lars Olofsson, i Pärstorp, Vreta kloster, 7.3.1760. Dödsnotisen för Olof Hämmingsson, inhysesman i Pärstorp, står i FI:1 s 169.
 
Lars Olofssons familj i Pärstorp finns alltså i AI:2 s 652 (1763-1770), men med förstoringsglas kan man också få napp i AI:1 s 348 (1751-1760). Där är Pärstorp redovisat på nedre delen av sidan. Familjen som bodde där vid hfl-periodens början har korsats över, och smått smått är det inskrivet Bergsm. Lars Olufsson och Hustr. Chierstin Jonsdotter samt längst ner Inhyses Oluf Hemmingsson.
 
Jag har rätt mycket i datorn om min Lars Olofssons förfäder.  
 
Ragna