NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-30
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2004-12-15, 23:50
Willum,
nej, den Adam jag avser föddes 1734-08-19 på Wedemö som son till Salomon Danielsson och hans andra hustru Maria Andersdotter. Adam tar sig namnet Tebom och blir trädgårdsmästare. Jag finner honom på Hydinge i Sya, där han gifter sig, på Dala säteri i Grebo, på Sjötuna i Kumla, på Kyleberg i Svanshals och slutligen på Sjöstorp i Ödeshög där han avlider 1793-12-02, samtidigt med hustrun Cecilia Persdotter Billberg som avlider dagen efter. Att jag är säker på släktskapet beror på att hans bror Lars Tebom, trädgårdsmästare på Sättra i Rök sätts in som förmyndare för Adams omyndiga söner. På Lars Tebom (hfl Eketorpet u. Sättra, Rök)finner jag födelsetiden 1727 och födelseplatsen Vinnerstad vilket knyter honom till Salomon och dennes första hustru Kerstin Persdotter. Lars Tebom bor i Rök till och med 1796 men sen tappar jag bort honom. Jag fann även en trädgårdsmästare Olof Tebom i Sya samtidig med Adam. Olof tycks vara betydligt äldre än Adam och jag tolkar det som han kan vara en möjlig farbror (bror till Salomon), men har hittills inget som helst belägg för det i Vinnerstad. Varifrån halvbröderna Lars och Adam fått namnet Tebom är oklart.
Hittar du något i längderna eller domböckerna är jag tacksam!
MVH
Inga