NULL Skriv ut sidan - Vinnerstad

Anbytarforum

Titel: Vinnerstad
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2016-02-07, 21:33
Hej Margareta!
 
Du lämnar mycket sparsamt med information om Anna Margareta senare i livet, var och när gifte hon sig med Anders Gabrielsson Björk t ex?
 
C:2 Vinnerstad s 308
*1806-09-08 Anna Greta
Skatteman Carl Carlsson i Lilla Åby och dess 38-åriga hustru Anna Maja Ersdotter.
 
Vigda 1792-10-28 (C:2 Vinnerstad s 20) Tillträdande skattemannen drängen Carl Carlsson i Åby och rusthållsbrukardottern Anna Maja Eriksdotter från Varby Storgård.
 
Jag kan inte hitta någon bouppteckning Aska häradsrätt för ovanstående personer, men i Mari-Anne Olssons avskrifter hittar jag Carl Carlsson omnämnd, skatteman i Lilla Åby. Med hjälp av denna information har jag nystat upp en del information till dig. Du har säkert redan sett att Carl Carlsson med familj inte finns kvar i Lilla Åby i hfl AI:1. Bou Aska häradsrätt - bou begärd av skatteman Jonas Jonsson i Lilla Åby efter avlidna hustru Christina Larsdotter död den 4 juni 1805. Barn i första giftet: skatteman Carl Carlsson i Lilla Åby, Cajsa Carlsdotter g m livgrenadjär Magnus Esplund på Espelunda ägor, Anna g m torparen Anders Persson på Sonnorps ägor, med senare giftet Anna Maja g m nämndeman Carl Jansson. Gäld och skuld till avl Carl Runqvist i Norrköping sterbhus....
 
I AI:1 Vinnerstad, Hagen på Sonnorps ägor s 90 finns inhyses Anders Persson f 1769 Kristberg och hans hustru Anna Carlsdotter f 1765-08-15? Vinnerstad. 1765-08-11 föds Annika, dotter till Carl Andersson och Christina Larsdotter i Lilla Åby (C:2 s 193). Dopvittnen är bl a Lars Larsson i Vedhems Östra Frälsegård, barnets morfader. Sexman Sven Johansson i Jolstad Nedre Östergård, barnets faders dotterman (!). Förre klockaren och avsked soldaten Jonas Sandelin på Åby ägor vid Stora Landsvägsgrinden, Magnus Larsson i Persen på benämnta frälsegårds ägor, barnets morbroder.
 
Det finns två bouppteckningar i Aska häradsrätt där Carl Andersson i Lilla Åby omnämns, 1759-09-21, efter hans avlidna hustru Maria Andersdotter död 6/7. 3 döttrar, Maria g m danneman Sven Johansson i Jolstad, Greta 21 och Christina 17 år. En bou daterad 1774-10-11, danneman Carl Andersson i Lilla Åby död 3/10. Änkan Christina Larsdotter, barn i förra giftet änkan Maria Carlsdotter, hennes son Johannes Svensson. Greta gift, Christina g m Anders Aronsson. I senare giftet Carl 6 år, Catharina 13 år och Catharina 9 år. Å deras sida den avlidnes syskonbarn klockaren Jonas Sandelin i Väderstad.
 
C:2 Vinnerstad s 202
*1768-02-12 Carl
Carl Anderssons i Lilla Åby och h Christina Larsdotters barn. Vittnen är bl a Salomon Larsson i Vedhems Medevigård, barnets morbroder, dotter Anna, Jonas Anderssons i Vinnerstads Skogstorp, barnets farbrors dotter.
 
För att kunna spåra Anna Margaretas föräldrar så behöver jag alltså få veta mer om hennes äktenskap, barn och dödsuppgifter.
 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie