NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-07
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2004-12-07, 22:55
Hej Willum (och ev. andra intresserade)!
 
Här kommer äntligen uppgifterna om barnen till Hemming Månsson och Brita Mattsdotter i Älvestads socken (och dessas faddrar från Vinnerstad): Jag hittade sex barn. Jag hade dock för mig att det var flera. Någon/Några kan dock ha tänkas ha fötts innan Älvestad C:1 börjar i mitten/slutet av 1690-talet. Dessvärre nämnes inte alla dopvittnena från Vinnerstad vid namn:
 
Anna, född 1699 19/3 i Kölbäck (sannolikt död före 1707). Dopvittnen (bl.a.): Lars Bengtsson i Kölbäck, Månses (som heter Månsson, och vars barn har dpv från Vinnerstad!) hustru i Kölbäck och en piga från Winnersta socken
 
Måns, född 1700 27/11 i Kölbäck. Inga dopvittnen från Vinnerstad  
 
Maria, född 1704 1/1 i Hälleberga. Dopvittne (bl.a.): en hustru i Wedemö
 
Anna, född 1707 9/8 i Hällebärga. Inga dopvittnen från Vinnerstad.
 
Chierstin, född 1712 13/8 i Vittorp. H[ustru] Anna i Wedemö bar henne Dopvittnen (bl.a.): Per Månsson i Kölbäck, pigor Kerstin och Elisabeth i Wedemöö, h[ustru] Ramborg (Mattsdotter, vars 3 barn Hemming och Brita är dopvittnen till....) i Wittorp.
 
Päder/Pär, född 1715 16/11 i Vittorp. Inga dopvittnen från Vinnerstad.
 
Det är således vartannat barn (3 av 6) som har dopvittnen/faddrar från Vinnerstad, varav de flesta (alla??) från Vedemö. Som sagt nämnes de två första inte vid namn, men deras existens och proveniens talar ju sitt tydliga språk. Observera att Älvestad och Vinnerstad inte är närmaste grannsocknar; åtminstone Fornåsa, Ask och Ekebyborna ligger ju emellan. Så det kan ju inte bara vara fråga om att det är grannar (från olika socknar) som är dopvittnen hos varandra.
 
Lägg dessutom märke till att Måns Månsson i Kölbäck (dopvittne åt den första Anna) också har ett barn med dopvittne från Vinnerstad (Hemmings bror??? liksom även Per Månsson i Kölbäck? Vad heter ju Hemmings båda söner??).
 
Jag finner det troligare att det är Hemming Månsson som har kontakter (släktingar?) i Vinnerstad, eftersom jag misstänker att Brita Mattsdotter är syster till Ramborg Mattsdotter i Vittorp (gift med Nils Eriksson därstädes), och således dotter till Matts Bengtsson i Vittorp (164(1)-1721).
 
Dessutom måste ju nämnas att av den flyttningslängd, som finns i Älvestad C:1 framgår att Hemming Månsson i slutet av 1690-talet eller i början av 1700-talet flyttar till Vinnerstads socken, men kommer tillbaka efter något år. Det framgår emellertid inte var i Vinnerstad han bodde.
 
Är det någon som har några uppgifter eller ledtrådar till gåtans lösning?