NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-07
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2004-12-04, 11:59
Hej Willum! Salomon Danielsson var min FFFFFFF.
Min koppling till Salomon är genom trädgårdsmästaren Adam Tebom, son i Salomons andra gifte med Maria Andersdotter. Även Lars Tebom, Salomons son i första giftet (och syskon till Maria) blev trädgårdsmästare och det finns flera Tebom-ar i släkten som blev trädgårdsmästare och flyttar runt, vilket givit mig viss huvudbry. Varifrån de fått namnet Tebom är också en gåta.  
I sockenprotokollen för Ask står det en hel del om Salomon. Har du hunnit studera dem? Jag har bara hunnit ögna flyktigt.
Har du för övrigt några uppgifter om Lars och din Marias mor Kerstin Persdotter? Och om Salomons föräldrar?  
Där finns en del Danielsson och Danielsdöttrar i Vinnerstad vid tiden runt 1712-1727, faddrar, vigde, döda m fl, men jag har inte haft möjlighet att se om de har någon koppling och inte heller funnit någon lämplig Daniel som kan vara far. Den Daniel som avlider 30 år gammal på Wedemö år 1704 är ju tyvärr lite för ung.    
Det är ju inte ens säkert att Salomon är född i Vinnerstad.  
Hälsningar
Inga
PS
Stöter du på Adam Tebom och hans hustru Cecilia Persdotter Billberg under din forskning så är jag ytterst tacksam för upplysningar. Cecilias rötter har jag nämligen inte kunnat spåra!