NULL Skriv ut sidan - Varv och Styra

Anbytarforum

Titel: Varv och Styra
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2015-07-07, 21:34
Hej,
 
Den 22 juli 1772 dog min ana, kyrkväktaren och f d soldaten Jonas Österbom i Östervarv, 80 år och 13 dagar gammal (Varv C:3 s 205).
 
I generalmönstringsrullan för Vadstena kompani, rote nr 53 Östervarv, sägs dock Jonas Österbom vara 19 år gammal och född i Motala socken.
 
Finns det någon som stött på honom i sin forskning och vet huruvida han var identisk med den Jonas som föddes den 12 juni 1692 i S:t Halla, Motala socken, vars far var soldaten Svdn Ahlgren?
 
Själv härstammar jag från Jonas Österboms son Jonas, född i Östervarv den 21 augusti 1733, men har gått helt bet på vem som var hans mor.
 
Enligt 1727 och 1740 års mantalslängder hette Jonas Österboms hustru Britta. Finns det någon som känner till huruvida hon var identisk med den hustru Brita Jonsdotter som dog i Östervarv den 18 mars 1742, vid 43 års ålder?
 
Jonas Jonsson själv var gift med en Catharina Persdotter, död i Östervarv den 16 januari 1763 vid 28 år och 7 månaders ålder, med vilken han fick dottern Brita (min ana) den 25 juli 1762. Jag har dock inte lyckats finna dem i
vigselboken så kanske kom Catharina från en annan socken?
 
Om någon skulle ha några som helst uppgifter om ovanstående personer så vore jag oerhört tacksam...
 
Mvh,  
 
Christian Juliusson