NULL Skriv ut sidan - Valdemarsvik

Anbytarforum

Titel: Valdemarsvik
Skrivet av: Maria Åkerlind skrivet 2008-01-17, 15:58
Hej Valdemarsvikforskare!
 
Har stött på ett par frågetecken ang. personerna här ovan i mina tidigare inlägg - alltså fam. Pettersson på Hamngatan 10 i Valdemarsvik och hoppas att någon av er kan hjälpa mig att lösa mysteriet.
Elin Charlotta f. Ringqvist gifte sig alltså 1895 med en Karl Alfred Pettersson i Gryt (inte min morfars farbror). Hon hade före äktenskapet sonen Ernst Gustaf f. 1890 och fick med sin make sonen Karl Valfrid f. 1895.
År 1900 är Elin Charlotta änka och bor med sina söner i Hösterum i Gryt. Hon avlider 1929 och i hennes bouppteckning från 1930 kan man läsa att sonen Ernst Gustaf, som då är bosatt i New York, ärver sin mor.
Nu kommer min morfars farbror in i bilden: Stenarbetare Erik Vilhelm (som också heter Pettersson i efternamn!), flyttar från Ludvika, Kopparbergs län till Valdemarsvik troligtvis 24/12 19(23).  
Enligt bouppteckningen från 1930 bor Erik Vilhelm och Elin Charlotta på samma adress men han ärver alltså inte Elin Charlotta utan är den som antecknar och värderar boet samt bevakar sonen Ernst Gustafs rätt.
Då undrar jag följande: Vart tog sonen Karl Valfrid vägen? Och, var Elin Charlotta och Erik Vilhelm inte gifta trots allt? Någon som vet?
Tacksam för alla nya uppgifter.
 
Hälsningar,
Maria