NULL Skriv ut sidan - Valdemarsvik

Anbytarforum

Titel: Valdemarsvik
Skrivet av: Lissela Carlson skrivet 2006-06-05, 12:19
Hej!
Valdemarsvik bröts ju ut ur Ringarums socken 1919 (står högst upp på sidan). Men hur förklarar man att en av mina anor var skriven i Tryserum 1843 med anteckning om att han bodde i Valdemarsvik? Jag vet att tre socknar möts just här. Gränsen mellan Östergötland och Småland går ju i ån som mynnar i viken. Jag har sett i boken ”En bok om Valdemarsvik” (av Ernst och Gustav Malmberg) att ”Valdemarsvik var före 1914 endast benämningen på en bebyggelse utan fastställda gränser i de tre socknarna Ringarum, Tryserum och Gryt.” Just året 1843 räknas som den tidpunkt ”då samhället började ta fastare form” (ur samma bok). Då antogs ordningsstadgan, som min ana var med och undertecknade (han hette N P Berglund och var hattmakare). Eftersom jag bor i trakten av Valdemarsvik, tycker jag att det skulle vara kul att veta var i samhället min ana bodde. Det bör ju ha varit söder om ån, men centrum ligger norr om. Hattmakeriet borde väl ha legat i centrum, men han bodde kanske på en annan plats? Någon som vet hur bebyggelsen såg ut i samhället vid den här tiden kanske har lust att komma med en kommentar?
Mvh Lissela