NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 september, 2010
Skrivet av: Therese Englund skrivet 2009-11-07, 12:38
Hej!
Jag forskar om min farfars farmor Edla Matilda Englund. Jag har fått mycket hjälp och information genom anbytarforum/släkt/Englund. (Dock har jag inte lärt mig att lägga in en direktlänk här).  
 
Jag försöker kartlägga Edla Matildas liv och är bland annat nyfiken på vem som kan tänkas vara far till hennes oäkta son Karl Gustaf som föddes 1899-05-08.
 
Edla Matilda Englund befann sig i Vadstena mellan 1895 och 1898. Enligt husförhörslängden vol AI:43 (1886-1896) (GID 401.69.22500)tillhörde hon G 34. Jag är nu intresserad av information om detta ställe. I brev från landsarkivet i Vadstena står det dels att det är Slottskvarteret, dels Eg. Wadstena stad sparbank. Vad innebär detta? I husförhörslängden står det att hon har flyttat till Appuna 1896 (26 okt) men återfinns inte i deras inflyttningslängder. Däremot återfinns hon längre ner på sidan i husförhörslängden. Enligt in och utflyttningslängder verkar det som om hon har flyttat därifrån 1896-10-26, men flyttat tillbaka redan 1896-12-31.
 
 
Är det någon som har någon ledtråd till vem som kan vara fader till hennes oäkta son? Edla Matilda bör ju ha blivit gravid kring augusti 1898 (dvs när hon bodde i Vadstena) och har sedan flyttat tillbaka till sina fosteföräldrar i Häggeby i nov/dec  (när graviditeten började märkas av, enligt min egen hypotes)
 
Tacksam för all hjälp!
 
Mvh
Therese