NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 juli, 2013
Skrivet av: Johan Lindberg skrivet 2012-07-31, 15:59
Hej Ulla,
 
Jag har inte avsett att kritisera dina uppgifter, men eftersom jag efterhand antecknar det mesta jag hittar så måste jag kontrollera alla uppgifter mot sina originalkällor innan jag skriver in dem. En uppgift som att Per Örtegren skulle vara född 1730 kan ju mycket väl stämma, men den vinner tillförlitlighet om den har hämtats ur en primär källa - i detta fall födelseboken. Nu kan man givetvis också skriva in ungefärliga födelsedatum baserade på åldersuppgifter i dödböcker och liknande, men då är det viktigt att detta blir tydligt. Ibland sprids liknande teorier av forskare som inte haft de minsta avsikter att förvirra, men som lagt fram uppgifterna på ett sätt så att de framstått som sanningar; och då är det viktigt att det framgår att dessa uppgifter än så länge bara är teorier. De uppgifter du skaffat fram har, vad jag kan se, alla varit korrekta och jag är glad och tacksam över att du hittat så mycket information så snabbt.
 
Jag har inte hittat Margareta Andersdotters dödsdatum. Det finns, såvitt jag vet, ingen uppgift om att Per Örtegren skulle ha dött som änkling, och husförhörslängderna i Ulrika börjar först 1788. Om det hade funnits en bouppteckning efter Per Örtegren så hade den nog kunnat avslöja Margareta som bröstarvinge, men någon sådan har jag inte hittat ännu. Dessutom är det inte känt om Margareta har flyttat från Ulrika efter Pers död. Eftersom hennes dödsnotis inte gått att hitta i Ulrikas dödböcker mellan 1766 och 1775 så är det nog troligt att hon överlevde sin make.