NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 juli, 2013
Skrivet av: Ulla Kamil skrivet 2012-07-31, 15:34
JOhan. Jag tror att du fått svar angående åldern på Per Örtegren av Henrik Mosén och Bo Persson . Vissa frågor får man aldrig svar på. Som jag skrev tidigare så är jag inte släkt med honom och har inte följt den familjen, som jag gjort med mina släktingar i Kisa mm. Så därför har jag inte mer på släkten Kullman heller. Du kanske får hjälp genom att studera dopvittnen på barn från Per Örtegren och Anders Kullman.
Har du inte sett att Brudgummen Per / Peter Örtegren i Ekelid betalade till Kisa Kyrka i Kyrkoräkenskapsboken sidan 154 i LI:1. Det måste ju betyda att han och Margareta gifte sig då, eftersom första barnet föddes 9 månader senare.
Om Örtegren var gift redan 1750 enligt GMR, kan han ha varit gift 2 ggr ??
Du undrar varifrån jag får alla uppgifter. Mest är det kyrkoböckernas dop, vigsel, död, kyrkoräkenskaper, in och utflyttningar, hustförhörslängder, församlingsböcker.Alla CD-skivor som jag köpt med div på. Mycket har jag fått genom t ex domböcker, mönsterrullor som duktiga läsare av dessa delat med sig av. Mycket har jag läst i årsböcker mm. Jag kan också tacka min intuision, när mjag följer ett spår och det visar sig vara det rätta. Det är roligt att kunna hjälpa andra också och man får ju erfarenhet ju mer man forskar. Sedan 1995 har jag hållit på.
En fråga: När och var dog Margareta Andersdotter f 15.5.1723 Kisa som var gift med Per Örtegren ??
Mvh Ulla