NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-24
Skrivet av: Bo Lindwall skrivet 2002-03-28, 21:46
Hej Kjell.
 
Det finns mycket riktigt en annan Nils Persson med familj i Hagen i början av 1800-talet men de kan uteslutas eftersom bouppteckning finns bevarad efter denne Nils Persson och de hade endast tre söner, varav för övrigt den yngste var född i augusti 1797. Jag gjorde ett försök att följa Anna Greta Nilsdotter bakåt med utgångspunkt för äktenskapet 1823 15/9 i Västra Harg sn. (alltså inte i Nykil som du skrev). Vid vigseln var hon piga i L Skackemålen , Juttorp, V Harg sn. Hon hade kommit till L Skackemålen från Ulrika 1823. I Ulrika återfinns hon som piga i Gördsgöl, hon hade inflyttat från V Harg sn 1822. Åter i V Harg hittar vi henne som piga i Isbäcken, Byttebo (AI:7 s 8, AI:4 s 10). I Isbäcken är hon först införd med endast namnet, utan födelsedatum och -ort, och med anmärkningen ”vidare underrättelse finns ej om henne”, men sedan har man fyllt i hennes data, född 1798 13/3 i Ulrika. Enligt anteckning kom hon till Isbäcken från Lövåsen, Tramplemo 1817, och där finns hon införd, utan födelsedata, och skall ha kommit från Fräsan, Måla 1816. I den tidigare längden AI:2 (1810-1815) finns hon införd i Fräsan, Måla med rätt födelsedatum och ort. Hon skall ha kommit ifrån Björnkullen, Trehörninge 1815. I Björnkullen finns hon också inskriven och skall ha kommit ”från Gabriel i Vadstorp 1814”. Hos Gabriel Karlsson i Vadstorp finns hon också, skriven som piga, Gabriel kom från Ramshult 1813 och även där finns Anna Greta införd som piga. Här finns anteckningen från Bråten och där finns hon som piga, kom från Folkebo 1811 och flyttade till Ramshult 1812. I Folkebo, V Harg sn finns hon hos brukaren Jonas Larsson med familj som ”flickan Anna Greta Nilsdotter” 1810 och flyttade till Bråten 1811.
I Folkebo finns anteckningen ”från Långsäter” och där i nybygget Långsäter under Måla, V Harg sn hittar vi henne äntligen med föräldrarna, som visar sig vara: Nils Andersson, född 1765 i Sund sn, hustru Anna Andersdotter, född 1767 i N Vi sn och dottern Anna Greta, född 1798 13/3 i Ulrika. Dottern flyttade till Folkebo 1810. Nils Andersson var ”sjuk och sängliggande”. Kommen så långt kunde jag konsultera manuset till min Ulrikabok och konstatera att anledningen till att Anna Greta föddes i Hagen var att hennes morfar, Anders Håkansson, och mormor, Katarina Isaksdotter, flyttade från Sund sn till Hagen, Gördsgöl 1797 och bodde där till 1815. Dottern Anna Andersdotter gifte sig med Nils Andersson i N Vi sn 1795 8/10 och har nog bara vistats hos föräldrarna i Hagen när hon födde dottern Anna Greta 1798. Det var också anledningen till att jag inte hade registrerat Nils och Anna som en ”Ulrikafamilj”.