NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-24
Skrivet av: Gunilla Dahlberg skrivet 2002-03-14, 22:46
Gården Amundebo/Amnebo i Ulrika socken lär ha tillhört en anfader till mig, nämligen Jon Nilsson, som skulle ha ärvt gården i arrende efter sin far.Gården stannade i släkten ända till den siste sonen ,Isak Peter Amnell född 1837 var tvungen att göra sig av med den.
Gården blev arvegård, berättas det genom att den rika frun till Sperling satt sig i sinnet att bli ägare till ett osedvanligt stort och vackert bockskinn som Jon Nilsson ägde. Så skedde, men först sedan hon - i vredesmod- fått erbjuda Amnebo till arv och eget.
Gården ärvdes av Sven Jonsson som lyckades lösa in den från att vara kronohemman till att bli skattehemman. Som evärdelig bekräftelse på detta fick han av kgl maj:t ett köpebrev, präntat på pergament med två vidhängande sigill inneslutna i träkapslar. Detta dokument finns i vår ägo.
Så ärvdes gården av Svens son Per. Stugan revs och en ny byggdes upp, varvis Per ristade in sitt och hustruns namn i takstocken 1782.
vid denna tid lär det på en sockenstämma i Amnebo ha beslutats om att kyrkogård och kyrka skulle byggas. Den fick namn av Ulrika Eleonora, som skänkt kyrksilvret.
Per fick sex söner och en dotter, och trots att han inte var äldst fick sonen Magnus Persson överta gården. Denne Magnus lär ha varit omtalad i flera socknar för sitt vackra utseende och sin skicklighet att räkna och skriva.Han fick en son,ovan nämnde Alfred, som valde prästkallet och därför inte kunde behålla gården.
Alfred Amnell,min pappas morfar blev komminister  
i Kvillinge,där han är begravd.
Detta är en sammanfattning av vad min fars moster skrev i Östgötakorrespondenten 1937.
 Alfred Amnell fick två döttrar, men ingen son, varför namnet försvunnit ur släkten.
Nu några frågor: Vet någon något om Jon Nilssons förfäder?
Kan Petter och Per Amnell, som bebott Afgölstugan vara släkt med Amnebofolket?
Det vore roligt att få synpunkter på detta. Vad som är sanning och vad som är sägen är ju inte lätt att veta.