NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2014
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2012-05-30, 01:46
Hej Agneta,
 
Ytterligare några pusselbitar kan jag bidra med. Din farfars far Karl August Karlsson var född den 1/5 1851 i Övrabo, Boda, Torpa (Torpa C:4, pag 66), där hans föräldrar bodde mellan 1848 och 1858, då de flyttade till Stebbarp, Torpa.
 
De födelseår du angav för Karl Augusts föräldrar stämmer, men Anders Karlsson var född den 13/2 1819 i Målen, (Norra Vi C:4, pag 99)
Även hustrun, Emelie Charlotte som hon kallas i födelseboken, var född i Norra Vi och alltså inte i Tidersrum, närmare bestämt i Visslevik på angivet datum, 19/12, 1813 (Norra Vi C:4, pag 88). Hon var utomäktenskaplig dotter till mademoiselle Blomqvist, som hette Eva Eleonora i förnamn och i sin tur var dotter till häradshövdingen Karl Fredrik Blomqvist och dennes maka Charlotta Eleonora Vilhelmina Fock i Mjällerum, Kisa.
 
Emelie Charlotta hette i vuxen ålder Aronsdotter, säkert hämtat från Aron Nilsson som modern Eva Eleonora Blomqvist gifte sig med 1819. Jag är dock inte helt övertygad om att Aron Nilsson bara var fosterfar till Emelie Charlotta och hennes likaså utomäktenskapligt födde bror Karl Gustav Aronsson. Min gissning är att denne Aron Nilsson också var far till de båda barn som föddes innan han gifte sig med hustrun och fick ytterligare sju barn med henne. Men detta måste förståss bevisas innan det kan föras in i antavlan.
 
Detta ger väl några trådar att nysta vidare i, hoppas jag.
 
Mvh/
 
Detta inlägg flyttades från Socknar, Blåvik, den 30 maj 2012.
Magnus Hjärtström, moderator