NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 maj, 2012
Skrivet av: Roland Hermansson skrivet 2011-01-24, 20:58
Karin Eriksdotter föds 20/12 1730 i Tranberga, Torpa. Vem var hennes föräldrar?  
 
Födelseböckerna i Torpa vid denna tid nämner som bekant inte moderns namn och undviker konsekvent  
patronymikon. Fäderna anges endast med förnamn samt den gård man bor på.
 
Därav lyder Karins födelsenotis som följer: Eriks dotter i Tranberga. Vittn; Anders och Jonas i Tranberga,
h. Maria i Stebbarp och h. Marit i Stockmålen.  
 
Analys av vittnena visar att de är närmaste grannar och hustru Maria (Olofsdotter) i Stebbarp är född i Tranberga  
och är släkt, (svägerska), med den Anders (Andersson) i Tranberga som också är dopvittne.  
 
Jag har sökt efter födelsenotiser för ev syskon till Karin samt vigsel för föräldrarna under årtiodena närmast 1730  
men har inte hittat något i Torpa och ej heller i de närmaste grannsocknarna.  
 
Mantalslängderna ger tyvärr ingen information. Det finns ingen Erik i Tranberga varken 1727 eller 1734.  
 
Vad händer nu med Karin Eriksdotter? Jo, nästa gång hon dyker upp i kyrkböckerna gifter hon sig i Torpa 2/11 1760  
och uppges då vara piga från Holma, Torpa. Hon gifter sig med Anders Eriksson från Prästgården, Torpa.  
(Anders är född 23/1 1732 i Långeråsen, Torpa). Paret bosätter sig i torpet Udden u Hårdaholmen, Torpa, (Blåvik)  
där föds följande kända barn;  
 
Jonas f 4/10 1761
Anders f 6/8 1766
Catharina f 29/5 1774
 
Dopvittnen till barnen är återigen främst grannar från Liljeholmen, Fiskarp, Stensjön, Berget samt från Ekeby socken;  
Kopparhult och Baggemålen.  
 
Karin Eriksdotter dör 19/10 1812 i St Gärdsstugan, Prästgården, Torpa och hennes man Erik Andersson den 1/10 1812  
också i St Gärdsstugan.  
 
Alla ev tips eller ledtrådar ang Karins anor mottages tacksamt!  
 
(Jag har tidvis spekulerat om den Erik Andersson som föds 20/3 1701 i Tranberga som tänkbar far men jag har inget som  
bevisar detta. Erik Anderssons föräldrar Anders Nilsson och Ingrid Eriksdotter, vigda 10/1 1693 i Torpa Svensbo/Toppekulla,
bodde först i Svensbo, Asby 1693-96, därefter i Tranberga, Torpa 1697-1707 och därefter i Slogebo, Torpa. De fick genom  
åren 9 barn). Jag är också mycket intresserad om någon har tips vart nämnde Erik Andersson tar vägen!