NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-29
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-08-27, 21:45
Tja, det skulle väl i så fall kunna vara den jungfru Margareta i Bålnäs som bar barnet. Om hon var barnbarn till Brita Gustafsdotter Rutencrantz naturlig dotter av hertig Gustaf av Sachsen-Engern-Westfalen så finns det ju en koppling till den tes som handlar om att Eliabeth Zachrisdotter skulle kunna vara ättling till Erik XIV. Om fadern hette Gustaf gift Franklin så finns det också en direkt koppling till Erik XIV och Agda Persdotter. Jungfru Margareta kan ju ha varit bosatt i Pålnäs hos farbrodern.  
 
Allt detta vågar jag förstås knappast antyda inför belackare av Maragerata Eriksdotter eventuella frilloanor och motsäger delvis min tes om att Elisabeth Zachrisdotters mor Kerstin Olofsdotter  i Gladhammar var dotter till bonden Olof i Härna. Jag har visserligen börjat vackla på den punkten efter att ha träffat på häradsskrivaren Lars Joensson i Juby - Kerstin Olofsdotters förste man - och ev kopplingar till frälsehemmanen Juby och Lannäs i Horn socken. Släkten Snakenborg tycks ha haft ägande i båda dessa gårdar.
 
Anna Maria Gustavsdotter Norling/Hiller lär ha samband med dessa och adligt påbrå vilket för tankarna till Elisabeth Zahrisdotters mystiske broder Samuel med namnet Hiller! Så visst låter det spännande.
 
Jungfru Margaretas patronymikon var Persson (bar Jonas Danielssons i Rom barn barnet Karin till dopet 1696). Margareta bör väl då kunna ha varit dotter till Peder Svensson Lindeskyld (Lindesköld) och syster till frun i Bålnäs.