NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-16
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2005-11-09, 12:43
Hej Marianne och Barbro
 
Jag tror också att ryttaren Bengts son en en bra kandidat, även om inte heller jag har några avgörande bevis. Men ett indicium i sammanhanget är att det i Ramsmålen vid den aktuella tiden bodde en gästgivarfamilj, vars yngste son Gabriel då han studerade kallas Gabriel Ramselius! Han blev så småningom likvidationskommissarie och kallade sig senare i livet Ramsell.
 
Ryttaren Bengt Ramsten är en mycket anonym person. Utöver att han fick fem barn i Torpa mellan 1745 och 1756 nämns han inte en enda gång i de källor jag haft tillgång till. Hans hustru är fullständigt anonym. Ändå är det bara inhemska dopvittnen vid barnens födelse, bl a medlemmar i gästgivarfamiljen. Om paret kommit från någon angränsande socken kunde man ju tänka sig att det borde funnits dopvittnen därifrån. Men inget sådant namn har jag funnit. Inte heller finns ryttaren och hans hustru i vigselboken i Torpa, så vitt jag kunnat se. Varifrån kom de?
 
En annan teori om Lars (Ramselius) ursprung skulle ju också kunna vara att han på något sätt tillhör gästgivarsläkten. Men där har jag inte funnit några kandidater i Torpas födelseböcker.