NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-16
Skrivet av: Marianne Strömberg skrivet 2005-11-08, 23:02
Lars (Ramselius) född 1750 Torpa, Östergötland.
Den uppgiften återfinns i Älgarås (Skaraborgs län) i husförhörslängden 1793-1820 (AI:1 s 33a och s 40)
 
Lars gifter sig i Älgarås 1773 med prästdottern Maria Greta Holmström född i Älgarås och då tituleras han smedsgesäll.  
Senare (belagt första gången vid barns födelse 1775) blir Lars klockare i Älgarås. Han nämns några gånger i sockenstämmoprotokollen förutom i kyrkböckerna.
 
Paret får 5 barn varav jag kunnat följa 4. Den förstfödda sonen Lars född 1773 vet jag inget om. Ingen av barnen har faddrar utanför Älgarås.
 
Lars avlider 1820 och jag har inte hittat någon bouppteckning efter honom. (Inte heller efter hans maka.)
 
Undrar om man på något sätt kan knyta upp min Lars med någon av dom Lars som föds runt 1750 i Torpa.
 
Det finns en Lars som föds den 3 december 1749 där fadern är Lars i Häljebo (Torpa CI:2). Denna Lars ligger nära till hands, men finns det något sätt att knyta ihopp dom.
 
Torpa's husförhörslängder börjar först 1783 och då bor ju min Lars redan i Älgarås.
 
Har tittat i Torpa AI:1 utan att finna någon Lars i Häljebo (söker fadern). Det finns en Lars Israelsson som bor i Ramfall i Torpa AI.1. När han avlider (18/2-1794) har han bara 1 dotter som arvinge. (Min Lars levde ju fortfarande då).
Tänkte om min Lars efternamn Ramselius skulle kunna komma från bostadsorten i Torpa. Jag tror att Ramselius är taget när han ger sig iväg som smedsgesäll.
 
Har även sökt i Östergötlands bouppteckingsregister utan att finna någon Lars Ramselius.
 
Hoppas på hjälp eller tipps i detta fall.
 
Marainne