NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-31
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2002-01-03, 14:38
Anders Ramstedt
Hej igen Kristian
 
Efter att ha kollat lite i mina avskrifter växer bilden lite grann när det gäller Anders Ramstedt och hans familj. Efter att ha konsulterat Olov Mattssons material om soldaterna i Vifolka kompani fick jag lite till. Så här är det:
 
Anders Ramstedt, enligt hfl född 23/7 1761 i Norra Vi, ingen Anders föds dock detta datum. Död 29/5 1801 i Torpa (db), utan att det avges var. Han sägs vara 42 år, alltså född 175(9). Han anges i generalmönsterrullorna vara 168 cm lång och antogs 15/12 1781 som ryttare i Vifolka kompani för nr 41 Ramsmåla rote i Torpa och tjänade där till 16/1 1800, då han förflyttades till nr 36 Höglycke rote i samma socken. Redan på hösten samma år antogs dock ny ryttare för Höglycke, vilket kanske betyder att Anders redan då var så sjuk att han inte kunde tjäna kronan längre. I alla händelser dog han ju bara ett halvår senare.
Han gifte sig den 22/11 1782 i Norra Vi med
Kerstin Nilsdotter, född 1757 dp 23/10 i Rödje, Torpa. Jag har inte kontrollerat vigselboken i Norra Vi och vet inte var hon var skriven vid giftermålet. I alla händelser flyttade de direkt efter giftermålet till Torpa och bodde på Ramsmåla ryttartorp Pettersberg till år 1800, då de flyttade till Thorsmålen, som var Höglyckes ryttartorp. Vad det blev av Kerstin Nilsdotter efter makens död vet jag inte. Kanske flyttade hon med dottern Ulrika till Askeryd, där dottern ju senare bodde som gift.  
 
Är Ulrika din ana? Eller levde även sonen Carl Fredrik till vuxen ålder?
 
Hur som helst fick makarna följande barn:
Johannes Andersson, f 20/7 1784 i Pettersberg, funnen död på vägen från Rörsberga den 16/2 1795, uppenbarligen drabbad av någon sjukdom.
Anders Andersson, f 12/2 1788 i Tranberga ryttartorp, död 5/7 1789 i Ramsmåla ryttartorp.
Ulrica Andersdotter, f 25/9 1791 i Målatorpet. Hon gifte sig 1815 med ryttaren Petter Svan för Bubbarp i Askeryd och bodde med honom i ryttartorpet Uddevalla.
Johan Eric Andersson, f 1/6 1796 i Pettersberg, död där 13/6 samma år.
Carl Fredric Andersson, f 16/7 1797 i Pettersberg.
 
Så långt mina uppgifter just nu. Jag kan tänka mig att Anders Ramstedt verkligen föddes i Norra Vi, fast inte det angivna året. Kolla födelseboken där. Nyfiken är jag också på vad det blev av Kerstin Nilsdotter och de av hennes barn som överlevde barndomen. Kanske någon annan vet mera?
 
PS.
d 28  dödde änkan hustru ........... Eliasdotter uti Ramsmåla Ryttaretorp (...............) 76 år gl.
 
Denna anteckning finns i dödboken på raden under Johannes Anderssons i februari 1795. Kan det möjligen vara ryttarens mor?
DS.