NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-04
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2005-10-14, 18:05
Svar till Lars Larsson: Ovanstående svar kompletteras här av mig då jag läst på mikrofische i Vadstena denna födelseuppgift, kanske är lite lättare än på genline...Från början var denna fråga ställd under rubrik Hällestad, vilket inte framkommit här.
 
C:3 Tjällmo s 321 *1768-02-20 Johan
Hammarsm:Mäst: Carl Hermansson och hust Brita Jonsdotter i Skinnarbo (=Skönnarbo) födt samma dag. Test: S.....Mäst: Lars Persson, Anders Jonsson i Skinnarbo, dr Hans Nilsson i Hultet, hust Stina Nilsdotter i Skinnarbo, pig Catharina i Tyhle, Stina Nilsdotter i Skinnarbo (igen...).
 
Husförhören börjar 1793 i Tjällmo så där kan jag ej finna dem vid denna tidpunkt. Däremot finns de i Djurshyttan, Hällestad AI:8 s 182 Djurshyttehammar. Där anges Carl Hermansson vara född 1738 i Hällestad och Brita Nilsdotter 1742 i Hällestad.  
 
Den ende som passar in som Carl Hermansson är född 1739 i Hällestad. Har tittat mellan 1737-39...*1739-05-10 Carl (C:4 Hällestad s 307) Herman Frantson och hust Maria Biörnsdotters? barn vid Folkströmmmen födt den 10 om morgonen.  
 
Herman Frantson/Fransson är också smed vet jag, finns en del information att söka om honom på internet. Har varit inne på dessa anor själv då min make har Jonas Frantson, hammarsmedsdräng i Grytgöl i sina anor. Har inte kunnat fastslå ännu att de är bröder.
 
Mvh
 
Britt-Marie