NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-04
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2005-07-22, 16:20
Svar till Irene Jonsson: Hej igen....
 
C:4 Tjällmo s 329 *1775-04-25 (dpt 30/4) Beata Lisa: Jonas Skults och h Catharina Samuelsdotters barn vid Hättorps Bruk född d 25. Witt: Mäst:Swen Måns Jönsson ibm, Hinric Mårtensson ibm, Petter Samuelsson i Ringarhult??(ej säker här...) H. Greta Johansdotter på Markebo äg., pig Anna Cajsa Carlsdotter vid ejusdem...?, pig Anna Stina Johansdotter ....torp.
 
Finns en bou-ant (MAO) Tjällmo/Hällestad: 1774 d 6 Aug blef uppå begäran af Smed Jonas Skult eft dess afl hust Maria Larsdotter som afl d 24 Now -73. 3 barn: 2 söner och 1 dotter omyndiga, å deras sida M:r Anders Skagerström. (M:r tror jag står för Mäster?).
 
Jonas Skult var alltså gift tidigare...
 
I det första husförhöret AI:1 Tjällmo som börjar 1793 kan jag inte återfinna familjen på Hättorps Bruk. Där kan man återfinna Eric Schult f 1741 i Svennevad och H. Christ. Eriksdotter f 1746 Qvissbro =Kvistbro. Han står som mäster...
Är inte någon expert på smeder, men troligen går min mans anor in på smedsläkten Schult/Skult också. Håller på att knyta ihop trådar på Folkströmmen, Hällestad där jag tror att en ana är Katarina Johansdotter Schult. Detta är ännu ej helt klarlagt, vill därför ej lämna fler uppgifter.  
 
Det finns en hel del uppgifter att hämta här på anbytarforum ang smedsläkten Schult, gör en sökning här på Rötter så får du se.  
 
Mvh
 
Britt-Marie