NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-06-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-06-29
Skrivet av: Åke Carlsson skrivet 2011-10-07, 18:12
Oskar,
Här kommer ett par förslag på hur du kan gå vidare.  
 
Gossen Daniel flyttar till Skåne samtidigt som fabrikören Peter Bager med familj. Det är ju hos honom som de bott och kanske har han också varit faderns arbetsgivare. Lyckas man lokalisera fabrikören i Skåne kring 1820 tror jag också att man finner Daniel. Bager är född i Malmö, och inflyttad därifrån 1807. Det finns en del information om honom på nätet. Han uppges vara bosatt i Stora Råby (M) vid sin död 1840. Sen är det ju lite intressant att hans hustru, prästdottern Anna Greta Kihlman, råkar vara från Värmland och inflyttad därifrån 1808. Hon ska vara född i Nedre Ullerud (S) 19/4 1790. Kan det tänkas finnas någon geografisk koppling till Jonas och/eller Maria, eller är det bara en slump att de hamnar hos en värmländska i Söderköping?  
 
Möjligen kan man även hitta något om var Daniel håller hus om man gräver djupare i S:t Laurentiis arkiv. Moderns ekonomiska situation torde ha varit pressad åren efter faderns död. Det är inte uteslutet att de fick någon form av hjälp. Med lite tur kan beslutsunderlag m.m. finnas kvar. Men då får man lämna de lättillgängliga källorna på nätet och vända sig till Landsarkivet i Vadstena. Här är några förslag:
 
H I: Bilagor till husförhörslängderna, spridda år (1815-1920)
K I: Sockenstämmans protokoll och handlingar, Volym 5 (1802-1822), Volym 8: register
K V: Fattigdirektionens protokoll med bilagor (1789-1854)
 
Kanske går det också att hitta något mer om makarnas värmländska ursprung i H II: Bilagor till flyttningslängderna, Volym 1 (1786-1815). Samtidigt bör man veta att flyttningsattesterna brukar vara ojämnt bevarade.
 
När det gäller sökandet efter Olof har jag inget bättre förslag än det jag angav tidigare.
 
(Meddelandet ändrat av Carlsson_Daun 2011-10-07 18:15)