NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-03-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-03-01
Skrivet av: Caroline Nilsson skrivet 2010-02-21, 20:38
Hej John!
 
Tack så hemskt mycket för alla uppgifter! Det var mycket mer än vad jag kunde tro och vågade hoppas på. Jag är också inne på att min del av Stendahlsläkten förmodligen inte är släkt med den delen som återfinns i Halland kring slutet av 1700-talet. Dock är jag inte helt villig att släppa det spåret än, då det förbryllar mig varför vår familj i så fall skulle ha lagt ner så mycket tid och pengar på att få ett släktträd över något som vi inte är släkt med. Det verkar som om det är Anders Olofsson Stendahl som är den person som skulle kunna hjälpa mig att lösa gåtan. Min teori, som jag överhuvudtaget inte har belägg för just nu, är att Anders Stendahl, prästen i Halland, hade en bror (vilket inte håller egentligen då båda bröderna i så fall skulle heta Anders) eller kusin som också förde vidare namnet Stendahl.  
Det är mycket intressant att det inte går att finna mer om Anders Olofsson Stendahl eller när han kom till Östra Ny. Det utesluter i vilket fall som helst inte att han kan ha kommit från Halland.  
 
Jag har helt klart fått mycket att tänka på och jag är oerhört tacksam för att du tog dig tid att svara så utförligt.
Tack än en gång,
Caroline