NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-28
Skrivet av: Marcus Brodd skrivet 2008-01-13, 17:28
God eftermiddag alla glada Söderköpingsgenealoger! Jag skulle vilja höra om någon har tid och lust att titta lite på en teori som jag bildat mig under senare dagar angående borgmästaren Evert Holm. Jag har dessvärre inte själv tid att titta närmre på detta ännu på ett tag och skulle vara glad med någon kommentar om huruvida min teori är helt uppåt väggarna fel eller om det kan ligga något i den.
 
Evert Holm, hade troligtvis två döttrar, Brita och Margareta. Detta har jag dessvärre endast andras uppgifter att gå på, men det verkar som en inte helt orimlig slutsats att dra att Brita Evertsdotter Holm var denne Evert Holms dotter. Min fråga är således denna: Kan denne Evert Holm vara besläktad med Ericus Nicolai Holm (Kyrkoherde i Vadstena), som dog 1581?  
 
En koppling finns redan då Ericus Nicolai Holms svågers, (Kyrkoherde i V. Husby, död 1611) Matthias Petris, son Hans Matthiae (Kyrkoherde i Norrköping, död 1637) gifter sig med Evert Holms dotter Brita Evertsdotter Holm. Ericus Nicolai Holms dotter Margareta Eriksdotter Holm gifter sig med Claudius Johannis Prytz, vilken sedan gifter sig 2:o med Karin Hansdotter Holm, vilken i sin tur är dotter till Brita Evertsdotter Holm och Hans Matthiae.  
 
Är det rimligt att tänka sig att släkterna gift in sig i varandra på ett ännu intimare sätt än angetts ovan, dvs att Evert Holm kanske till och med är son till Ericus Nicolai Holm? Hur pass vanligt är namnet Holm i Söderköpingstrakten? Kan man bortse från att det påstås att borgmästaren Evert Holm skulle vara inkommen från England? Skulle gärna få lite tankar och kommentarer kring denna teori.
 
Vänligen,
Marcus