NULL Skriv ut sidan - Sya

Anbytarforum

Titel: Sya
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2009-03-21, 17:29
En son Johan Thure föddes 7/8 1868 och dog 29/8, endast 22 dagar gammal. Att din farmors far, f. 24/8 1869, fick samma namn som sin döde bror är inte alls konstigt, tvärtom mycket vanligt förr.  
 
Enligt mycket gammal namnsed fick förste sonen farfars namn och andre sonen morfars, första dottern fick farmors namn och andra dottern mormors. Om exempelvis son nr 2 dog i barnaåren gav man en nyfödd son hans namn - så att morfaderns namn ändå skulle föras vidare i släkten. Under 1800-talet följde man inte seden med far- och morföräldrars namn så strikt längre, men det var fortfarande vanligt att en nyfödd fick samma namn som ett avlidet syskon. Kanske lättade det sorgen över det förlorade barnet? Eller var det kanske ett sätt att hedra det döda barnet, att låta det leva genom ett syskon?  
 
Jag har inte forskat i släkten Hjertman och har alltså ingen färdig antavla att dela med mig av. Nu antar jag att du hittat livgrenadjär Carl Johan Hjertman med hustru och barn i Västerlösa husförhörslängder och att du alltså kan fortsätta forskandet själv. Om du skulle fastna någonstans kan du med all säkerhet få hjälp här i Anbytarforum, av mig eller någon annan. Och om det är något du behöver hjälp med redan nu, ange då närmare vad problemet är så kollar vi saken.
 
Detta inlägg flyttades den 21 oktober 2009 från Allmänt, Fam Hjärtman.
Magnus Hjärtström, moderator