NULL Skriv ut sidan - Nås

Anbytarforum

Titel: Nås
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2015-01-16, 16:56
Hej Anders
 
Den kvarstående frågan beror lite på vad du är intresserad av. Det finns en del litteratur som beskriver finngårdarna ganska väl. I övrigt är jag inte särskilt bekant med gårdarna, alltså de som låg i den dåvarande svenskbygden. Den nämnda litteraturen är av äldre typ och därför inte så lätt att få tag på. Men kanske möjlig att låna via bibliotek eller kolla på antikvariat.
 
Litteratur:  
1)Nås finnmarker av Henry Mattsson Skellefteå 1997. Boken är av blandad kvalitet tycker jag.
2)Dagbok 1817, C.A. Gottlund, Falun 1984. En utmärkt bok om man vill ta del av skogsfinsk kultur, släktnamn, bebyggelsehistoria mm  
3) Järna, Nås, Äppelbo - ur tre socknars historia, Malung 1979. Finns i flera delar. Allmänt uppslagsverk
4) Om Säfsfinnarnas bygd, Erik Falk, Sthlm 1950. Trots sitt lilla omfång en bra översikt.
5) Säfsen finnbyar, Säfsen fotodokumentation, 1997
6) Säfsen brukstorp, Säfsen fotodokumentation, 1998
7) Med Dalälven från källorna till havet, andra delen sjunde boken om Nås, K-E Forsslund, Sthlm 1926. En reseberättelse.
8) Med Dalälven ....., andra delen, åttonde boken om Nås finnmark och Säfsen, samme författare som nr 7)
mm
 
Dessutom finns en CD-skiva utarbetad av Mats Eriksson. Skivan bygger på främst domböckerna. Den är uppställd efter person i kronologisk ordning. Kräver bearbetning eftersom den är en personbiografi. Den innehåller även utmärkta foton.  
 
Observera att Säfsnäs bröts ur Nås socken i början av 1700-talet. Och redovisas separat i kyrkoarkivet.  
 
Det finns säkert mera, men detta var vad jag kom ihåg i all hast!!
 
Lycka till  
önskar
Jan-Erik Björk