NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 mars, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 mars, 2013
Skrivet av: Sten Andersson skrivet 2012-09-26, 22:04
Hej Jan
 
Inte så lätt att hitta rätt om denne Per. Men jag tror Vadfors domb-avskrift ändå kan ge ett tips om vem Per är. Man kan där läsa följande:
 
1713
Presenterades en överenskommelse emellan Pehr Johansson i Hagge och dess avlidna hustrus, Elisabet Månsdotters arvingar, hustru Brita Larsdotter i Hagge, Clas Johansson ibidem, uppå egna och sine syskons vägnar, samt hustru Anna Larsdotter ibidem, vilka voro bemälte hustru Elisabet Månsdotters syskonebarn. Hustru Elisabet barnlös död och begraven nästföregående juni. Var Lars Svensson hennes morbroder.
 
1717
Tvistades emellan Olof, Johan och Clas Johanssöner samt Lars Larsson i Hagge, kärande, och Pehr Johanssons Slåtts änka, hustru Brita Johansdotter, svarande, om utlösen ifrån den andel hon äger och är 1/6 utav 3/8 uti Olof Larssons hemman. Pehr Johanssons förra hustru var Elisabet Månsdotter.
 
Elisabet Månsdotters död tycker jag mig finna i Norrbärke LIa:4 (1696-1742) sid 24 AD även om det är en ganska svårtydd notering. Det skulle innebära att först blir Per änkling 1712, gifter om sig med Brita 1713, varpå han själv går bort 1716. Därav händelseförloppet enl dombok ovan där Per lever vid det första tillfället men inte vid det andra.
 
Per och Elisabet gifter sig 1695-06-24. Per uppges då komma från Ibbarbo. Se Norrbärke C:2 (1688-1704) sid 101 AD.
 
Hoppas jag har hittat rätt Per!
 
mvh
Sten