NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 februari, 2011
Skrivet av: Tomas Gunnarsson skrivet 2010-06-24, 12:30
Hej igen,
 
Tack för uppgifterna om pastor Gruf, men tyvärr lyckades jag inte hitta varken dödsnotis eller bouppteckning.
Ibland får man inte den utdelning man hoppas på - det enda jag fann var i Mantalslängden för 1742, Stenkelstorp: 1/2 Pehr och hustru, dotter Elin. Detta kan ev vara Elin Persdotters familj och en Pähr dör i Stenkelstorp 1756, 76 år gammal. Tyvärr finns inget efternamn noterat vilket gör det lite svårare.
 
För att återvända till Stora Åby gjorde jag ett nytt försök att läsa Abraham Jönssons och Catharina Christensdotters födelsenotiser (Stina Abrahamsdotters föräldrar från Vässjötorp):
 
Abraham Jönsson, 1729: d.2 Julÿ. Jöns Jonsson och hust. Lisjätte Jonsdotters barn på Stänckelsby ägor Christ.d.6, Abraham. Faddrar: Lars Swänsson i Stänckelsby, Håcke i Griemshult, Pär i Stänckelsby, d. Jöns i Qwarnery, hust. Rackel i Stänckelsby, hust. Maria på Backetorps ägor, Lisken och Karin i Skårpery. (Stora Åby, C:1, p.391)
 
Catharina Christensdotter, 1723: d.25 Oct. Chrisgärn Swänson och hust. Ingeborg Olufsdoters Barn på Skrädrpa ägor Crisnas d.27 Octobr. Pär Swänsson i Skrädrp, Johan i Stengårdshult, Lars Ängdal i Biönsry, Swän i Bunkabola, p. Maria i Stengårdshult, p. Sara dito, p: Ingrid i Ersbola. (Stora Åby, C:1, p.235)
 
Har jag fått texten någotsånär rätt?  
Någon som vet något om dessa familjer?
 
Hälsningar, Tomas