NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2007-02-15, 00:05
Stora Åbys födelsebok är verkligen svårläst på Genline - att det dessutom verkar fattas ett antal födslar gör ju inte saken bättre... och dessutom saknas namn på en del barn...
 
Nåja, tack för rättelsen Barbro - du har helt rätt i att det föds en Maria 1730 30/6 som dotter till Sven Jonsson och Kerstin Månsdotter - den födelsenotis jag gissat att det rörde sig om ser jag fortfarande inte mycket av, förutom att barnet hette Maja.
 
Om syskonbarnet Jonas Jönsson i Hästäng som Barbro nämner ovan, så anges han i Elisabet Jönsdotters bouppteckning 1770 1/8 (gift med rusthållare Lars Andersson i Halvarby) vara barnens moderbroder. Elisabet (Lisken) kommer från Järnstad Vitmansgård (Wittagård) vid vigseln 1748 27/5 och även åldersmässigt passar hon utmärkt som dotter till Jöns Larsson och Maria Jonsdotter i Järnstad. Således syskonbarn då Maria och Sven Jonsbarn var syskon från Bro.
 
I Sven Jonssons bouppteckning 1757 22/9 nämns barnens syskonbarn Jonas Persson i Järnstad. Han är son till Per Håkansson och Anna Jonsdotter i Järnstad. Således syskonbarn då Anna och Sven var syskon.
 
Bengt Jonsson är definitivt bror till Sven Jonsson. Bengt står som son till Jonas Knutsson i mantalslängden 1704. Även en Nils Jonsson finns som son samma år i mantalslängden, och det är då helt säkert den Nils Jonsson som gifter sig 1707 i Stora Åby med sin besovna fästepiga tidigare tjänstepigan i Järnstad, Ingeborg Persdotter.
 
Jonas Knutsson nämns första gången i Bro i mantalslängden 1690. Var han var bosatt tidigare vet jag inte. Efter att ha tittat lite närmare på Jonas Knutsson får man konstatera att han mycket väl kan ha varit gift tidigare än med Karin (Svensdotter visar hon sig heta). Om inte annat så är Maria Jonsdotter född 1701 7/3 ett riktigt sladdbarn. Sven Jonssons födelseålder är helt säkert överdriven. Han bör snarast vara född omkring 1670/1680 annars är han 70 år då han gifter sig för första gången, vilket verkar lite väl osannolikt. Således snarast född o 1680, och möjligen uppkallad efter Karins far.