NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2009
Skrivet av: John Sidén skrivet 2008-02-27, 21:38
Hej igen Stig!
I Slaka AI:3 fol 43 hittade jag i Hag i Slaka en dräng som heter Peter Carlsson f 1784 i Västra Harg och som uppges ha flyttat till Slaka 1785 från Västra Harg. Jag tror att han är identisk med den Peter som senare blir livgrenadjär på Röby ägor i Slaka med efternamnet Rönn (Slaka AI:3 fol 117) och därefter blir livgrenadjär på Naterstads ägor i samma socken med efternamnet Nestor.  
Men vilka är Peters föräldrar? Födelseboken för Västra Harg 1784 förstördes i en brand i kyrkoarkivet där 1797 men eftersom han redan som ettåring flyttade till Slaka borde det kunna vara möjligt att hitta i alla fall någon av hans föräldrar. Jag tror att jag hittat hans mor men det måste nog verifieras av andra källor, exempelvis bouppteckningar. Hos Peter Rönn och hans familj på Röby ägor där de bor 1810 då deras son Carl Peter föds bor det också en änka Greta Blomberg f 1745 i Sya. Hon flyttar med när familjen kommer till Slaka backe n:o 12 (Slaka AI:4 fol 480 maskinpag) och blir kvar där och är inte med när familjen flyttade 1813, då dottern Maja Stina föddes, till Griptorpet på Hags ägor (AI:4 fol 48 maskinpag). Greta Blomberg avled 1815-09-15 (Slaka C:4 fol 413 maskinpag) och uppges i dödboken bo i Slaka backe. Tidigare bodde Greta Blomberg i Olstorp på Lambohovs ägor (Slaka AI:2 fol 82, AI:3 fol 219). Hennes make har avlidit före 1799 (Slaka AI:1 är defekt, bara de två första rotarna i socknen finns med). Jag tror att Greta Blomberg är Peters mor men det måste alltså verifieras av andra källor.  
Så mycket vet jag om namnbytesregler bland livgrenadjärerna och andra soldater att blev en soldat flyttad från en rote till en annan bytte han soldatnamn. Så gjorde en anfader till mig även om han blev flyttad betydligt längre än Peter Rönn/Nestor flyttades.  
Med vänlig hälsning  
John