NULL Skriv ut sidan - Slaka

Anbytarforum

Titel: Slaka
Skrivet av: Håkan Andersson skrivet 2016-02-19, 19:59
Hej
 
Nu har jag kört fast ordentligt. Jag har (förmodligen) en förfader vid namn Anders Johansson som ska vara född i Slaka, Halshöga 1700.09.16 (Slaka C:2 p.60) och avliden i St. Lars, Widingsjö 1774.03.13 (St Lars CI:4 p.645) gift i St Lars 1724-11-18 (St Lars CI:3 p.240) (här finns en anteckning som säger något i stil med [...] vigdes drängen Anders Johansson från Halshöga i Slaka socken och pigan Kerstin Jönsdotter i Ralstorp [...] Bliva boende på ödegården i Widingsjö)
 
Denne Anders är förmodligen son till en Johan i Halshöga som avlider 1720 (Slaka S:n, C:2 p. 74) och det är den här Johan och hans okända(?) hustru (en Ingeborg i Halshöga avlider 1717 - kan hon ha något att göra med Johan?) jag i första hand är ute efter. I inflyttningslängden 1695 finns en notering om Pål Bengtsson i Halshöga (som) flyttar till [...] i Landeryd. [...] Johan  
Jonsson (något osäker på efternamnet) från Tinnerö i St Lars socken flyttade då straxt i bemelte Påls ställe.
 
Denne Johan Jonsson vore hur bra som helst att kunna sätta som far till Anders, men jag har inte hittat något som gör mig tillräckligt säker. Likaså saknar jag som tidigare nämnts namnet på en passande hustru till Johan. I Tinnerö i St Lars har jag heller inte hittat någon Johan (men jag kan mycket väl ha missat något) däremot en Jon/Jan/Joan som skulle kunna vara nämnde Johan, men återigen råder lite väl stor osäkerhet då det lika gärna kan röra sig om fadern, någon bror eller en helt främmande person utan anknytning till min Johan - som synes är det många frågetecken som behöver rätas ut...
 
Finns det någon som har koll på folket i Halshöga och som kan hjälpa mig att få ordning på min Johan och hans familj?  
 
All information om Johan och hans familj mottages med största tacksamhet!
 
//Med vänlig hälsning
Håkan Andersson