NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-06
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-02-28, 20:37
Hej Henrik!
 
Jag är böjd att hålla med dig, och har haft liknande tankegångar. Även jag har också gjort motsvarande ändringar i den aktuella antavlan (i detta fall min morfars).
 
Men Bengt, nämnd som bonde i Kvästad 1588-1603, är säkerligen ingen utomstående person, även om han inte kan vara far till Jacob. Han nämns ju inte i dödboken, men det gör däremot Jacobs svär i Kvästa, död 1628 (bg 8/?) i Kvästad. Jag lutar mer och mer åt att dessa är en och samma person; alltså hypotes: Bengt N.N. d 1628 (bg 8/?) i Kvästad, Skärkinds sn, bonde i Kvästad, nämnd där från 1588 [landsk.h.; tl]. Alltså heter sannolikt Jacobs hustru Brita Bengtsdotter. I så fall faller ju så att säga flera lösa pusselbitar på plats.
 
Det är f.ö intressant att notera att det i Kvästad också bor en Elias Bengtsson gift med Ingrid Andersdotter. Skulle det kanske kunna röra sig om ett s.k. syskonbyte. Sådana var ju relativt vanliga, och dessutom praktiska på så sätt att man därigenom lättare kunde hålla ihop jorden inom familjen. Man måste ju naturligtvis ha mera konkreta bevis än så, men nog verkar det hela misstänkt...?